Ohita navigaatio

Kolme havaintoa verkkosivujen tyypillisistä ongelmista

Verkkosivujen toteutuksessa on paljon yhtymäkohtia ravintolatoimintaan. Jotta ravintola menestyy, täytyy moni asia tehdä oikein alusta alkaen.

Huippukokki Gordon Ramsay on noudattanut samaa menestysreseptiä koko pitkän uransa ajan:  Keep It Simple.  Kikkailu harvemmin kannattaa minkään muunkaan asian kohdalla, jos mielii saada aikaan valmista kohtuuajassa ja niin, että asiakkaat pitävät siitä vielä vuosien jälkeenkin. 

Lähtökohtana niin verkkosivuston toteutuksessa kuin ravintolan menun kokoamisessakin on selkeä suunnitteluvaihe.  Sen jälkeen työ vasta alkaa.  

Kokosimme tähän artikkeliin kolme kokemukseen pohjautuvaa havaintoa verkkosivujen tyypillisistä ongelmista. Lisäksi kerromme, miten näitä ongelmia kannattaa lähteä ratkaisemaan.

Kaikkea kaikille ilman selkeää rakennetta

Ravintolamaailmassa heikommanpuoleisen ravintolan tunnistaa usein liian pitkästä tai muuten vaan epäselvästä ruokalistasta. Annosten laatu on korkeintaan keskinkertaista eivätkä raaka-aineet ole enää tuoreita.

Hyvin tyypillinen ongelma pitkään kypsyneillä sivustoilla on, että ne ovat lanseerauksensa jälkeen lähteneet elämään omaa elämäänsä.  Sisältöä on lisätty vuosien saatossa runsaasti ilman selkeää näkemystä siitä, ketä sisältö palvelee. Laatu ja johdonmukaisuus kärsii, kun kaikkea yritetään tarjota kaikille. 

Kun kaikki näyttää sekavalta, on syytä palata takaisin alkuun. Ostajapersoonien ja ostopolkujen määrittelyn avulla saadaan selkeä näkemys siihen, miten sivustoa kannattaisi lähteä uudistamaan. Kaikkea ei yleensä tarvitse eikä kannata tehdä alusta. 

Kun on selvää keitä palvelemme, on olemassa olevan sisällön jäsentäminen ja jaottelu uusille sivuille parhaimmillaan jopa helppoa. 

Lopputuloksena sivut palvelevat kutakin käyttäjäryhmää heille relevantilla tiedolla. 

Liikaa ruokaa lautasella

Moneilla verkkosivustoilla näkyy selvästi, kuinka asiantuntijat ovat innostuneet heille rakkaista aiheista. Olisi kuitenkin tärkeää muistaa, että asiakkaat eivät yleensä omaa samaa tietämystä, jolloin palastelematonta tietotulvaa on vaikea pureksia.

Jotta asiakkaiden kokemus säilyy mielekkäänä, heille kannattaa tarjota sisältöjä sopivissa muodoissa ja loppuun asti mietittyinä kokonaisuuksina. Haastavia sisältöjä on usein helpompi ymmärtää esimerkiksi infografiikkana, videona tai syvällisempää käsittelyä ja pohdintaa vaatiessa jopa podcastina

Aina välillä kannattaa myös pysähtyä miettimään, onko sisältö enää syömäkelpoista.  Usein nopeaa helpotusta sisältöähkyyn saa siivoamalla. 

Mitä useampi kokki, sen huonompi soppa 

Monessa yrityksessä on tolkuton määrä osaamista, tietoa ja näkemystä, joka ei vain jostain syystä löydä tietään verkkosivuille oikeaan paikkaan ja oikeassa muodossa.  Kaikki haluaisivat saada sinne oman panoksensa, mielellään nyt heti tai jo eilen. 

Lopputuloksena syntyy väistämättä sekava sillisalaatti. Ei hyvä. 

Keittiössä kaikilla  on lupa ja lähes velvollisuus maistella ruokaa, jota ravintola tarjoilee.  Mutta ravintola tarvitsee vain yhden keittiömestarin.

Verkkosivuston suunnittelussa tarvitaan vain yksi sisältöstrategi.

Toni Talasjoki

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, tapahtumatuotannon ammattilainen ja piinkova projektipäällikkö. Suunnittelen ja toteutan nykypäivään soveltuvaa markkinointia, jossa alati vaihtuvat trendit ja nopea reagointi määrittävät suuntaviivat tekemiselle.

Toni Talasjoki

Lisää ajatuksia verkkosivuista