Blogi

Analyyttinen ja luova markkinoinnin moniosaaja

ideointi ja luovuus dataohjautuva markkinointi hakukoneoptimointi

Terhi Bergius

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Jonna Sulkanen yhdistää työssään luovuuden ja analytiikan. Tiedon kerääminen ja inspiroitunut hyödyntäminen onkin hänelle luonteenomaista.

Blink Helsinki - Jonna Sulkanen

Markkinoinnissa tarvitaan kykyä kehittää tuoreita ideoita, jotka tuottavat asiakkaan odottamia tuloksia. Monipuolista luovuutta pulppuavan Jonnan tarkkaileva ja realistinen ote elämään sopii erityisen hyvin digitaalisen markkinoinnin mitattavuuteen. Tutustutaanpa Jonnaan hiukan tarkemmin!

Miten sinusta tuli digitaalisen markkinoinnin asiantuntija?


Aika monen sattuman kautta. Opiskelin alunperin englannin kieltä, mutta siinä sivussa tuli käytyä viestinnän opintoja. Sitä kautta päädyin töihin sisällöntuottajaksi, ja samalla tuli opiskeltua ja tehtyä töissä hieman markkinointia. Sitten päädyin markkinointikoordinaattoriksi, jossa ajauduin keskittymään enemmän digitaalisen markkinoinnin maailmaan. Sillä tiellä ollaan vieläkin, vaikka pidän itseäni myös aika paljon joka paikan höylänä – kaikenlainen homma hoituu kun sille on tarvetta.

Mitkä luonteenpiirteesi edustavat työssäsi tarvittavaa luovuutta, mitkä analyyttisyyttä?


Luovuutta edustaa varmaankin eniten salapoliisimainen asenne kaikkea kohtaan. Introverttinä jään usein mielelläni kuuntelemaan ja tarkkailemaan muita ihmisiä ja asioita. Se antaa tilaa ajatuksille ja ideoille, joita tarvitaan jokapäiväisessä työssä. Analyyttisyyttä puoltaa ehkä puhdas realistinen järjenjuoksu. Tulokset pitää aina olla todistettavissa ja kaikessa päänsisäisessä luovuudessakin punaisen langan täytyy pysyä ehjänä.

Miten nämä piirteet näkyivät sinussa lapsena ja nuorena?


Olin kulmakunnan pahin lukutoukka. Luin paikallisen kirjastoauton tyhjäksi ja siitä siirryin haaveilemaan omasta kirjakaupasta. Se haave väistyi kuitenkin nopeasti kirjailijahaaveen tieltä kun tajusin, että voin vaikka tuijottaa seinää koko päivän eikä minulle tule tylsää mielikuvitukseni kanssa. Mutta tässäkin analyyttinen puoli on voittanut ja yhdistänyt haluni luoda hyvää sisältöä tavoitteellisuuden kanssa. Markkinointi on täydellinen keskitie.

Sinulla on myös visualistin taitoja. Miten se näkyy työssäsi?


Kiinnitän visuaalisuuteen ehkä normaalia enemmän huomiota, varsinkin itse tuottamassani sisällössä. Vaikka en täysin usko siihen, että yksi kuva on yhtä kuin tuhat sanaa, enkä ole graafisen alan ammattilainen, tiedän omasta kokemuksestani minkä määrän hommaa visuaalinen työ vaatii. Arvostan suuresti loppuun asti mietittyjä visuaalisia kokonaisuuksia, ja huomaan usein lähestyväni asioita visuaalisuus edellä.

Mitkä sinun näkemyksesi mukaan ovat digitaalisen markkinoinnin seuraavat trendit?


Vuorovaikutus ja vielä sujuvampi automaatio. Asiakkaat haluavat yhä mahdollisimman helpon ja ymmärrettävän ostopolun, mutta myynnistä on tullut ihmisläheisempää viime aikoina. Asiakkaat haluavat olla vuorovaikutuksessa ja kysyä lisää, joten yhteydenoton pitää olla helppoa ja kannustavaa. Saavutettavuus on myös viime aikoina noussut yhdeksi tärkeimmäksi puheenaiheeksi, ja mielestäni digitaalisen markkinoinnin saralla siinä on vielä paranneltavaa useammallakin eri työkalulla.

Mistä saat uusia ideoita työhösi?


Kaikesta. Välillä tuntuu, että imen ideoita itseeni kuin pesusieni ja lopulta niitä on jo hankala järjestellä kun tulva on niin valtava. Ehkä suurin idean lähde on kuitenkin muut ihmiset ja tässä työssä varsinkin erilaiset yritykset. En usko sellaiseen asiaan kuin huono idea, kaikki näkökulmat eivät vain sovi kaikille. Koen, että tässä työssä tehtävämme onkin auttaa löytämään jokaiselle oikea lähestymistapa markkinoinnin ideoimiseen.

Milloin tunnet onnistuneesi työssäsi?


Tottakai positiivinen palaute on aina mieltä nostattavaa. Toinen suuri onnistuminen tulee lukujen ja analytiikan kautta. Ehkä näissäkin se visuaalisuus nostaa päätään, tykkään kun analytiikan käyrät suuntavaat kohti taivasta ja kaikki luvut vilkkuvat vihreinä.

Aloitit työsi Blinkillä harvinaisen etänä, sillä asut Turun liepeillä. Miltä alkutaipale on tuntunut?


Oikein mukavalta! Olen aina ollut itsenäinen tekijä, joten minua ei haittaa yhtään viettää aikaa poissa toimistolta. Toki odotan myös niitä päiviä, jolloin pääsen paikan päälle mukaan Helsingin menoon, mutta vakituinen osoite on ja tulee olemaan Turussa. Korona-aika on onneksi normalisoinut etätyötä. Se on myös koirani mielestä loistava työtapa.

Kerro vielä jotain harrastuksistasi!


Minulla on tänä vuonna ollut meneillään kirjaprojekti, joka etenee hyvin hitaasti, mutta toivottavasti myös varmasti. Kaikenlainen haaveilu ja tarinointi vievät ison osan vapaa-ajasta, samoin koiran kanssa metsässä samoilu. Kaiken kiireen keskellä maalaaminen on jäänyt vähemmälle, mutta se on ihanaa mieltä tyhjentävää puuhaa, vaikka unohdankin aina maalisuteja kuivumaan ympäri asuntoa.

Author avatar
Terhi Bergius

Terhi ideoi ja kirjoittaa sisältöjä, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että heidän kohderyhmilleen. Hän on kokenut inbound-markkinoija, joka ei pelkää tarttua haastavaankaan aiheeseen.

Katso myös

Verkkosivusto kerralla kuntoon vai kunnolla alkuun?

Antti Tolonen 6 minuuttia luettavaa
Lue

Kumpi kannattaa: in-house vai ulkoinen markkinointi?

Asiantuntijat keskustelevat 9 minuuttia luettavaa
Lue
Markkinointibudjetti - neljä vinkkiä

Vinkit markkinointibudjetin laadun tarkistamiseen

Terhi Bergius 5 minuuttia luettavaa
Lue
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN.
OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Asiakkaat

Piia Holma
Kasvujohtaja
piia@blinkhelsinki.fi
puh. +358 40 527 8810

Työnhakijat

Antti Tolonen
Toimitusjohtaja
antti@blinkhelsinki.fi
puh. +358 207792100

TILAA UUTISKIRJE

Jaamme kuukausittain näkemyksiä, vinkkejä ja menestyskeissejä markkinoinnin ammattilaisille.

Google maps image