Ohita navigaatio

Digitaalisen markkinoinnin tuloshakuinen moottori

Blink Helsinki - Jenni Kanninen

Ratkaisuhakuinen Jenni tuntee numerot ja niiden strategisen merkityksen liiketoiminnalle. Tekemisen jatkuva kehittäminen ja tulosten parantaminen innostavat häntä loputtomasti, olipa kyse asiakkaiden markkinoinnista ja myynnistä tai oman elämän projekteista. Näin Jenni kertoo itsestään:

Kuka olet ja mistä olet kotoisin?


Olen dataa rakastava markkinoija, joka innostuu kun käyrät näyttävät ylöspäin ja asiakkaan myyntisuppilo saadaan tuottamaan kunnolla tuloksia. Taustassani korostuu strateginen suunnittelu sekä digitaalisten ostopolkujen rakentaminen. Vahvuuksiani ovat analyyttinen ajattelutapa, kokonaisuuksien hahmottaminen sekä tulosorientoituneisuus. Ennen Blinkille tuloa työskentelin yli 7 vuotta kuluttajamarkkinoinnin parissa.

Nuoruuteni olen viettänyt Lohjalla ja kotiuduin Espooseen yhdeksän vuotta sitten. Espoossa minua viehättää tietynlainen semi-kaupunkilaisuus: täällä palvelut ovat lähellä, mutta voi silti asua väljästi luonnon äärellä. Minusta löytyy sekä mukavuudenhaluinen kotoilija että spontaanisti lähes kaikesta innostuva menijä ja tekijä.

Mistä luonteenpiirteestä sinut tunnetaan parhaiten?

Olen energinen, proaktiivinen ja nopeasti toimeen tarttuva. Vaikka lasini olisi puolillaan, minulle se näyttäytyy aina lähes täytenä. Innostun herkästi uusista mahdollisuuksista ja kun asetan itselleni tavoitteen, teen kaikkeni sen saavuttamiseksi. Olen erittäin sosiaalinen ja viihdyn ihmisten parissa niin työssä kuin vapaa-ajallakin.

Mikä on hyväntuulisen energisyytesi salaisuus?

En halua stressata turhista asioista, joihin en voi itse vaikuttaa. Ne asiat joihin taas voin vaikuttaa, pyrin ratkaisemaan mahdollisimman nopeasti ja hyvin. Hetkessä elämisen ja luontaisen ratkaisuhakuisuuden hyvä puoli on se, että pääsen vaikeistakin asioista pian yli ja eteenpäin.

Minkälainen ammatillinen polku on tuonut sinut tähän hetkeen ja tehtävään?

Nuorena ajattelin, että minusta tulee tilintarkastaja ja opiskelin alan tutkinnon. Kirjanpidon loogisuus ja faktoihin perustuminen tuntui sopivan minulle. Pian kuitenkin huomasin, että vauhdikas luonteeni tarvitsee jotain, missä tietoa voi vapaammin soveltaa ja hyödyntää liiketoiminnan edistämisessä.

Eri vaiheiden kautta löysin markkinoinnin laajan kentän ja näin markkinoinnin strategisen merkityksen. Hankin koulutuksen ja käytännön kokemusta yrityksen markkinoinnin suunnittelusta ja johtamisesta, enkä ole katunut valintaani. Haluan jatkuvasti kehittää osaamistani, ja nyt voin sekä hyödyntää oppimaani uusille asiakkaille että oppia itse uusien toimialojen liiketoimintaan vaikuttavista draivereista.

Koska tiesit, että sinusta tulee digitaalisen markkinoinnin asiantuntija?

Kun oivalsin, että markkinointi ei ole myynnin tukitoiminto vaan liiketoiminnan strateginen osa-alue, jolla luodaan kysyntää, kasvatetaan katetta ja parannetaan yrityksen kilpailukykyä. Rakastuin digitaalisen markkinoinnin tarjoamaan dataan – se paljastaa mikä todella toimii ilman arvailua ja oletuksia. Markkinointia mittaamalla ja tuloksia analysoimalla sen tuottavuutta voidaan tehokkaasti parantaa. Nykyisessä tehtävässäni tuloshakuisuus, luova suunnittelu ja strateginen ajattelutapa yhdistyvät todella innostavalla tavalla. Haluan selvittää, mihin ostopolkujen varrella kannattaa panostaa ja mistä parhaat tulokset tulevat. Esimerkiksi HubSpot on erinomainen työkalu näihin tarkoituksiin.

Mitkä sinun näkemyksesi mukaan ovat organisaatioiden suurimmat haasteet digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa, toteutuksessa ja tulosten analysoimisessa?

Usein markkinoinnin mittaamiseen ja tuottavuuden analysointiin ei käytetä tarpeeksi aikaa. Kerättyä dataa kannattaa jalostaa, jotta sen strateginen merkitys tulee näkyväksi. Markkinointi-investointeja pitäisi aina ajatella liiketoiminnan tavoitteiden kautta.

Miten sinä voit auttaa näiden haasteiden voittamisessa?

Koska tulen asiakkaidemme puolelta pöytää, ymmärrän minkälaisia tulosodotuksia yritysjohto voi markkinoinnille asettaa. Autan tekemään tehokasta markkinointia, jonka tulokset ovat osoitettavissa ja optimoitavissa. Jatkuvan kehittämisen ja parantamisen periaate kuuluu kaikkeen yritystoimintaan, myös markkinointiin.

Miten mittaisit ja analysoisit omaa ja Blinkin onnistumista asiakkaiden palvelemisessa?

Suunnitelmallista toimintaa on helpompi mitata ja mittarien täytyy olla konkreettisia. Siinä suhteessa emme eroa asiakasyrityksistämme. Kun teemme asioita jotka ovat asiakkaillemme tärkeitä, voimme lisätä ennustettavuutta sekä markkinointi-, myynti- ja asiakaspalveluprosessien tehokkuutta.

Mikä on lempipuuhaasi vapaa-ajalla?

Tunnistan itsestäni selvästi kaksi hyvin erilaista puolta: Välillä haluan vain erakoitua ja rentoutua kotisohvalla Netflixin parissa. Toisena hetkenä en taas malta pysyä aloillani, vaan seikkailen pitkin maita ja mantuja kaikenlaisissa tapahtumissa ja kissanristiäisissä. Treenaan tavoitehakuisesti valmentajani johdolla useita kertoja viikossa.

Olen intohimoinen ja perfektionismiin taipuva sisustaja ja kulinaristi: kodin viihtyisyys ja hyvä ruoka ovat elämässäni tärkeällä sijalla. Kokeilen esimerkiksi fine dining -reseptejä ja järjestän mielelläni juhlia – niihin keksin aina hyvän syyn.

Terhi Bergius

Terhi ideoi ja kirjoittaa sisältöjä, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että heidän kohderyhmilleen. Hän on kokenut inbound-markkinoija, joka ei pelkää tarttua haastavaankaan aiheeseen.

Terhi Bergius

Katso myös