Blogi

Digitaalisen markkinoinnin tuloshakuinen moottori

myynti ja markkinointi markkinoinnin ROI

Terhi Bergius

Jenni Kanninen on dynaaminen digitaalisen markkinoinnin asiantuntija. Hänelle on tärkeää, että asiakkaat saavat tuloksia, jotka näkyvät konkreettisesti myös viivan alla.

Ratkaisuhakuinen Jenni tuntee numerot ja niiden strategisen merkityksen liiketoiminnalle. Tekemisen jatkuva kehittäminen ja tulosten parantaminen innostavat häntä loputtomasti, olipa kyse asiakkaiden markkinoinnista ja myynnistä tai oman elämän projekteista. Näin Jenni kertoo itsestään:

Kuka olet ja mistä olet kotoisin?


Olen kasvanut Lohjalla ja kotiutunut Espooseen yhdeksän vuotta sitten. Espoossa minua viehättää tietynlainen semi-kaupunkilaisuus: täällä palvelut ovat lähellä, mutta voimme mieheni kanssa asua väljästi ihanassa paritalokodissamme luonnon äärellä. Minusta löytyy sekä mukavuudenhaluinen kotoilija että spontaanisti lähes kaikesta innostuva menijä ja tekijä.

Mistä luonteenpiirteestä sinut tunnetaan parhaiten?


Olen energinen, proaktiivinen ja nopeasti toimeen tarttuva. Vaikka lasini olisi puolillaan, minulle se näyttäytyy aina lähes täytenä. Olen myös erittäin sosiaalinen ja viihdyn ihmisten parissa niin työssä kuin vapaa-ajallakin.

Mikä on hyväntuulisen energisyytesi salaisuus?


En halua stressata turhista asioista, siis niistä joihin en voi itse vaikuttaa. Ne asiat joihin taas voin vaikuttaa, pyrin ratkaisemaan mahdollisimman nopeasti ja hyvin. Hetkessä elämisen ja luontaisen ratkaisuhakuisuuden hyvä puoli on se, että pääsen vaikeistakin asioista pian yli ja eteenpäin.

Minkälainen ammatillinen polku on tuonut sinut tähän hetkeen ja tehtävään?


Nuorena ajattelin, että minusta tulee tilintarkastaja ja opiskelin alan tutkinnon. Kirjanpidon loogisuus ja faktoihin perustuminen tuntui sopivan minulle. Pian kuitenkin huomasin, että vauhdikas luonteeni tarvitsee jotain, missä tietoa voi vapaammin soveltaa ja hyödyntää liiketoiminnan edistämisessä.

Eri vaiheiden kautta löysin markkinoinnin laajan kentän ja näin markkinoinnin strategisen merkityksen. Hankin koulutuksen ja käytännön kokemusta yrityksen markkinoinnin johtamisesta, enkä ole katunut valintaani. Haluan jatkuvasti kehittää osaamistani, ja nyt voin sekä hyödyntää oppimaani uusille asiakkaille että oppia itse uusien toimialojen liiketoimintaan vaikuttavista draivereista.

Koska tiesit, että sinusta tulee digitaalisen markkinoinnin asiantuntija?


Kun oivalsin, että markkinointi ei ole myynnin tukitoiminto vaan liiketoiminnan strateginen osa-alue, jolla luodaan kysyntää, kasvatetaan katetta ja parannetaan yrityksen kilpailukykyä. Rakastuin digitaalisen markkinoinnin tarjoamaan dataan – se paljastaa mikä todella toimii ilman arvailua ja oletuksia. Markkinointia mittaamalla ja tuloksia analysoimalla sen tuottavuutta voidaan tehokkaasti parantaa. Nykyisessä tehtävässäni tuloshakuisuus, luova suunnittelu ja strateginen ajattelutapa yhdistyvät todella innostavalla tavalla. Haluan selvittää, mihin ostopolkujen varrella kannattaa panostaa ja mistä parhaat tulokset tulevat. Esimerkiksi HubSpot on erinomainen työkalu näihin tarkoituksiin.

Mitkä sinun näkemyksesi mukaan ovat organisaatioiden suurimmat haasteet digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa, toteutuksessa ja tulosten analysoimisessa?


Usein markkinoinnin mittaamiseen ja tuottavuuden analysointiin ei käytetä tarpeeksi aikaa. Kerättyä dataa kannattaa jalostaa, jotta sen strateginen merkitys tulee näkyväksi. Markkinointi-investointeja pitäisi aina ajatella liiketoiminnan tavoitteiden kautta.

Miten sinä voit auttaa näiden haasteiden voittamisessa?


Koska tulen asiakkaidemme puolelta pöytää, ymmärrän minkälaisia tulosodotuksia yritysjohto voi markkinoinnille asettaa. Autan tekemään tehokasta markkinointia, jonka tulokset ovat osoitettavissa ja optimoitavissa. Jatkuvan kehittämisen ja parantamisen periaate kuuluu kaikkeen yritystoimintaan, myös markkinointiin.

Miten mittaisit ja analysoisit omaa ja Blinkin onnistumista asiakkaiden palvelemisessa?


Suunnitelmallista toimintaa on helpompi mitata ja mittarien täytyy olla konkreettisia. Siinä suhteessa emme eroa asiakasyrityksistämme. Kun teemme asioita jotka ovat asiakkaillemme tärkeitä, voimme lisätä ennustettavuutta sekä markkinointi-, myynti- ja asiakaspalveluprosessien tehokkuutta.

Mikä on lempipuuhaasi vapaa-ajalla?


Saatan rentoutua kotisohvalla, mutta yhtä hyvin voin impulsiivisesti lähteä mukaan tapahtumiin ja matkoille. Liikuntaa harrastan useita kertoja viikossa, sillä se on hyvä tapa irrottautua kaikesta. Olen intohimoinen ja perfektionismiin taipuva sisustaja ja kulinaristi: kodin viihtyisyys ja hyvä ruoka ovat elämässäni tärkeällä sijalla. Kokeilen esimerkiksi fine dining -reseptejä ja järjestän mielelläni juhlia – niihin löydän aina hyvän syyn.

Author avatar
Terhi Bergius

Terhi ideoi ja kirjoittaa sisältöjä, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että heidän kohderyhmilleen. Hän on kokenut inbound-markkinoija, joka ei pelkää tarttua haastavaankaan aiheeseen.

Katso myös

Googlen featured snippet eli vastauslaatikko

Featured snippet eli vastauslaatikko – miten saat sisältösi hakutulosten kärkeen?

Terhi Bergius 4 minuuttia luettavaa
Lue
HubSpot Business Units CRM on helpottaa asiakkuudenhallintaa, jos yritykselläsi on useita brändejä

Onko yritykselläsi useita brändejä? Uusi HubSpot Business Units tarjoaa ratkaisun monimutkaiseen CRM-viidakkoon

Jenni Kanninen 4 minuuttia luettavaa
Lue
Blink Helsinki - Jonna Sulkanen

Analyyttinen ja luova markkinoinnin moniosaaja

Terhi Bergius 3 minuuttia luettavaa
Lue
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN.
OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Antti Tolonen antti@blinkhelsinki.fi puh. +358 207792100

OTA YHTEYTTÄ VARAA AIKA
Google maps image