Blogi

Pitkän hännän avainsanat tyhjäävät pöydän

Kirjoittanut Timo Vennonen | 6.8.2025
Internetin alkuhämärissä haut tapasivat olla yksinkertaisia, kuten “mainostoimisto” tai “ERP-järjestelmä”. Tämä johtui paitsi suhteellisen yksinkertaisista hakukoneista, myös nettisisältöjen määrästä ja laadusta. Tarkempaa erittelyä ei tarvittu, eikä siihen oikein ollut mahdollisuuttakaan. 
 
Mutta mietipä omaa hakemistasi, millaisilla termeillä etsit tietoa nykyisin? Jos arvata saa, ovat hakutermisi pidentyneet viime vuosina. Et hae enää yksittäisillä sanoilla. Niiden sijaan kysyt, “mikä on paras CRM pienelle yritykselle" tai "miten valita hyvä markkinointikumppani suurelle insinööritoimistolle". Toisin sanoen käytät pitkän hännän eli long-tail avainsanoja!

Miksi pitkän hännän avainsana toimii?

Pitkän hännän avainsanat ovat tarkempia, pidempiä ja usein kysymysmuotoisia hakulauseita. “Verkkokauppa-alusta” on geneerinen ja lyhyt avainsana, joka tuottaa laadultaan vaihtelevan hakutuloksen. “Paras verkkokauppa-alusta digitaalisille tuotteille 2025” on taasen pitkän hännän avainsana tai hakutermi. Silloin haet verkkokauppa-alustalta laatua, tarkoitukseen sopivuutta sekä ajankohtaisuutta. 
 
Kun optimoit sisällön pitkän hännän avainsanalle (katso 9 kohdan SEO-muistilista), kohtaat vähemmän kilpailua ja sijoitut paremmin hakutuloksissa. Saat myös laadukkaampia kävijöitä, koska haku kertoo aidosta tarpeesta. Tämä johtaa myös parempaan konversioasteeseen kun sivustolle ei saavu turhia renkaanpotkijoita. Samalla viestität ymmärtäväsi asiakkaasi tarpeita, koska sisältö on juuri heidän tarpeeseensa sopivaa. 

Entä miksi pitkän hännän avainsanojen merkitys kasvaa juuri nyt?

  1. Koska hakukoneet ymmärtävät tai pyrkivät ainakin tulkitsemaan hakijan intentiota eli tarkoitusta yhä paremmin. Tekoälypohjaiset algoritmit, kuten BERT ja sen seuraaja MUM suosivat sisältöjä, jotka vastaavat koko kysymykseen, eivät pelkästään yhteen sanaan. Pitkän hännän hakutermit ovat kuin minibriiffi: ne ohjaavat malleja (myös tekoälyä) ymmärtämään, mitä todella haetaan, miksi ja missä tilanteessa. Näin tulokset osuvat yhä tarkemmin juuri siihen, mitä käyttäjä hakee.
  2. Koska yhä useampi käyttää hakua puhuen ja hakee vastauksia kokonaisillä kysymyksillä. Silloin pitkän hännän avainsanat ovat kultaa, kun ne voivat nousta myös esimerkiksi Googlen äänihaun tuloksiin.
  3. Koska B2B-ostaja hakee tietoa aina tietyssä kontekstissa. Optimointi hakutermille "ERP-järjestelmä" ei enää riitä, koska ratkaisuja haetaan esimerkiksi toimialalle, kokoluokalle ja budjetille tai näille kaikille yhdellä kertaa.

Miten hyödyntää long tail -avainsanoja sisällöntuotannossa?

Aloita kuuntelemalla asiakkaitasi. Mieti, mitä kysymyksiä he esittävät myyjille, asiakaspalvelulle tai vaikka suoraan somekanavissa – juuri näistä muodostuvat usein ne toimivimmat hakusanat.
 
Tee avainsanatutkimuksen avulla syvempi lista hakutermeistä. Hyödynnä SEO-työkaluja, kuten Semrushia ja Google Keyword Planneria (katso myös esim. AnswerThePublic ja AlsoAsked) ja löydä aitoja kysymysmalleja ja variaatioita oikeista hauista.
 
Keskity ratkaisemaan tarkka ongelma. Yksittäiseen tarpeeseen vastaavat oppaat, referenssit, blogit ja tuotesivut ovat usein konversion kannalta tehokkaimpia.
 
Käytä myös FAQ-osioita ja rakenna sisältöä samaan tapaan kuin Googlen "people also search for" -laatikot. Hakukoneet arvostavat selkeärakenteista ja suoriin kysymyksiin vastaavaa sisältöä – ja niin arvostavat myös käyttäjät!

Nyt voittaa se, joka ymmärtää asiakasta

Pitkän hännän avainsanoilla et ehkä tavoita miljoonayleisöä – mutta sen sijaan puhuttelet heitä, jotka tarvitsevat sinua, osaamistasi ja ratkaisujasi juuri nyt. SEO ei ole enää pelkkää klikkien kalastelua, vaan kykyä vastata.
Ja juuri siinä piilee älykkäästi suunnitellun ja tehdyn sisältömarkkinoinnin voima.
 
Haluatko sparrausta pitkän hännän strategiaan tai sisältöideoihin? Ota yhteyttä – jutellaan tarkemmin.