Blogi

Yhtenäinen brändi: Mikä brändi on ja miksi se pitää määritellä

Kirjoittanut Mira Kurko | 12.12.2023
Brändi on se mielikuva, joka määrittyy kuulijan ja kokijan mielessä, riippumatta siitä, tekeekö yritys jotain sen eteen vai ei. Fiksu yritys haluaa kuitenkin vaikuttaa omaan brändiinsä. Siksi kannattaa määritellä brändi-identiteetti, eräänlainen brändin tavoitetila. 
 
Kaikilta menestyneiltä suurilta yrityksiltä löytyy brand book. Osalla se on kymmeniä sivuja pitkä dokumentti tai laaja verkkosivusto, osalla taas on näiden lisäksi erilaisia kulttuurikäsikirjoja tai muita eri kohderyhmille suunnattuja, brändiä läheltä liippaavia oppaita tai ohjelmia. Lähes kaikilla pienilläkin yrityksillä on vähintään brand bookin pikkusisko, graafinen ohjeisto. Mutta mihin näillä pyritään?
 
Lyhyt vastaus on: toivottuhin mielikuviin, tunnistettavuuteen ja muistettavuuteen. Brändityön tarkoitus on määrittää millainen kyseisen tuotteen, palvelun tai yrityksen halutaan olevan kohderyhmiensä mielikuvissa. Näitä asioita sitten pyritään erilaisilla toimilla vahvistamaan kohderyhmien mielissä.

Ohjaako sattuma brändin laivaa?

Brändi-identiteettiin voidaan määrittää iso joukko asioita aina logon käytöstä yrityksen asiakaspalvelun toimintatapoihin tai kaupan perumisen helppouteen.
 
Voisi luulla, että varsinkin pienessä yrityksessä näitä brändi-identiteetin asioita on turha kirjata ylös. Kyllähän ammattilaiset osaavat hommansa hoitaa. Mutta kaikilla meillä on oma makumme ja tapamme toimia. On myös huonoja päiviä ja parempia päiviä. Ellei brändiä ole määritelty, jokainen yksilö joutuu tekemään päätöksen brändin suunnasta jopa monta kertaa päivässä – tällöin erilaisia käsityksiä brändistä  syntyy väistämättä monia.
 
Brändin määrittelyn ja ohjeistuksen tavoitteena on myös estää satunnaisia asioita vaikuttamasta liikaa asiakkaan brändimielikuvaan. 

Onko yrityksesi brändi fine diningia vai lohturuokaa?

Yhtenäisen ilmeen, kielen ja toimintatapojen avulla voidaan myös ohjata brändin mielikuvia johdonmukaisesti haluttuun suuntaan. Brändi-identiteetin miettimiselle kannattaa uhrata hetki jos toinenkin. Se määrittelee koko brändityön, viestinnän ja markkinoinnin.
 
Helppoa tapaa määritellä brändi ei ole, sillä suunnan valitseminen tarkoittaa myös joidenkin näkökulmien hylkäämistä.
 
Millainen brändi haluatte olla? Jos tuotteenne on esimerkiksi  innovatiivinen ja alallaan aivan uudenlainen tekninen ratkaisu, voidaan haluta korostaa sen teknistä ylivertaisuutta. Yhtä hyvin oleellista bändillenne voi olla vaikka loppuasiakkaan perheen aamujen helpottaminen. Kuluttajan kannalta ero on valtava ja kumpikin suunta karsii varmasti tuotteen joidenkin ostoslistalta.
 
Helppoa tapaa määritellä brändi ei siis aina ole, sillä suunnan valitseminen tarkoittaa myös toisten näkökulmien hylkäämistä ja joidenkin asiakasryhmien priorisointia toisten edelle. Työ kuitenkin kannattaa, sillä hyvä brändi lisää yrityksen ja tuotteen arvoa ja kohdentaminen taas tekee siitä unelma-asiakkaille paljon kiinnostavamman.

Kuka kuusen kurkottaa se todennäköisemmin sinne myös pääsee

Ilman brändityötä yrityksen kilpailuvaltiksi jää lähinnä hinta kaupan hyllyllä. Emmehän voi olettaa jokaisen asiakkaan tekevän perusteellista selvitystyötä, vaan tunne ja mielikuvat vaikuttavat ostopäätösten taustalla. Hyvä brändi helpottaa asiakkaan valintaa ja auttaa päättämään, onko tuote sopiva juuri hänelle.
 
Asiakkaat ovat myös halukkaita maksamaan hyvästä brändistä ja siitä, että sen laadun tietää ja siihen voi luottaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että brändi-identiteetin määrittely on vasta astuminen lähtöviivalle. Varsinainen matka on edessä! Tosin suuntaa on hyvä välilläkin tarkistaa!