No onhan se nyt ihan selvä, että AI auttaa erilaisten näkökulmien, luonnosten ja rakenteiden hahmottelussa. Se tekee niitä aimo nivaskan ennen kuin ehdit nostaa sormesi enteriltä promptin syöttämisen jälkeen. Se tekee moneen tarkoitukseen riittävän laadukkaat kieliversiot silmänräpäyksessä. Se muotoilee yhdestä sisällöstä näppärästi versiot erilaisiin kanaviin ja virtaviivaistaa rutiinitekstien – esimerkiksi tuotetietojen – tuotannon. Muun muassa. 
Mutta miksi tekoäly voi pahimmillaan vaikeuttaa sisällöntuotantoa? 
- Erilaisten vaihtoehtojen tulva saattaa aiheuttaa infoähkyn. Mihin aiheeseen tarttua, miten muokata sitä? Kun tekoäly antaa tuossa tuokiossa gaziljoonia erilaisia näkökulmia ja vaihtareita, voi olla hankala päättää. Ehkä seuraava prompti tuottaisi jotain vielä kiinnostavampaa? 
- Jos tavoite ja sen saavuttamiseen valittu strategia on hiemankin hämärä, saattaa lopputuloksena tulla vain keskinkertaista palstan- ja internetintäytettä. 
- Tekoäly voi tuottaa omia faktojaan. Kysyin ChatGPT:ltä taannoin parasta strategiaa purjehtia Pohjanmeren yli Norjasta Skotlantiin ja takaisin. Se intti, että koska vallitsevat tuulet ovat läntisiä, on paluumatka vastatuulen takia vaikeampi kuin menomatka. Karttaa vilkaisemalla selviää väitteen mielipuolisuus. Tekoälyn tyylikkäästi muotoilema väite saattaa kuitenkin jäädä satunnaiselta faktantarkistajalta huomaamatta. Vähintäänkin moiset älyttömyydet pitävät sisällöntuottajan varpaillaan ja vaativat käyttämään tarkistukseen aikaa. Ja jos tuota aikaa ei käytä, tulee punnittavaksi mahdollinen maine- yms. haitta väärän tiedon julkaisemisesta.
- AI:n tekemä sisältö voi olla konemaista, liian virheetöntä ja täydellistä. Se on kuin liian vaaleaksi paistunut, tasapaksu pullapitko, josta leipuri on vieläpä unohtanut rusinat ja raesokerin. Ei maistu, ei tuoksu, ei erotu. Samanlaista sisältöä on jo nyt netti pullollaan. Ja tulevaisuudessa sisältötauhkaa on – kiitos tekoälyn – vielä entistä enemmän. Onneksi laadukas sisältö on yhä erotteleva kilpailutekijä! 
- Oman ajattelun nahistuminen – on helpompaa vain kysellä tekoälyltä kuin miettiä ja prosessoida itse. Mieti mitä se merkitsee tavoitteellesi olla oman alasi asiantuntija? 
- Miten kertoa ja pitääkö ylipäätään kertoa tekoälyn käyttämisestä? Entä kuinka varmistua, ettei sisältö ole plagiaatti? Sillä jos se on, joku tulee sen varmasti huomaamaan.
- Kohderyhmän hukuttaminen keskinkertaiseen ja lopulta helposti sivuutettavaan sisältöön.
Miten käytät tekoälyä järkevästi hyödyksesi? 
- Linjaa missä hommissa käytät tekoälyä ja varmista, että kaikki sisällöntuottajat tunnistavat pelisäännöt ja käyttämisen rajat.
- Varmista, että jokainen AI-teksti käy vähintään yhden tarkan silmäparin editoitavana.
- Hurmaannu sisällön laadusta, älä sen määrästä. Enemmän ei ole enemmän. Laadukkaampi sen sijaan on. 
- Muista millainen brändisi on ja miten se käyttäytyy. Pidä mielessä myös kohderyhmäsi! 
 
Juttelen mielelläni tekoälyn käytöstä ja kaikesta muustakin. Ole yhteydessä jos ja kun! 
 
P.S. Kyllä, käytin tekoälyä tämän tekstin rakenteen hahmottamiseen. Muotoilu ja ajattelu on sen sijaan ihan omaani.