Olet panostanut paljon. Istunut palavereissa, osallistunut työpajoihin, määritellyt persoonia, luonut polkuja, ideoinut sisältöklustereita ja niin edelleen. Vuosi kaksi tämän jälkeen katsot niin tekemisiä kuin saavutuksiakin kriittisesti ja joudut tunnustamaan, että vihkoon meni. Jos ei ihan tyystin, niin ainakin osittain. Ja sehän kyllä korpeaa. 
 
Kysy itseltäsi: 
 
Olivatko tavoitteet liian epämääräiset? Miten ne on määritelty? Että pitäisi saada lisää liikennettä? Parantaa tunnettuutta?
 
OIiko kohderyhmätuntemus sittenkin vain pintapuolista? Tiedätkö todella, mikä heitä ajaa, mitä he ajattelevat, kuinka tekevät päätöksiä ja mikä on merkityksellistä? 
 
Mitattiinko ja seurattiinko vääriä  asioita? Vai mitatataanko oikeita  asioita, mutta mittareita ei seurata? Tai ovatko mittarit unohtuneet tyystin? 
 
Oliko sisällöntuotanto satunnaista ja mitä sattuu? Tietävätkö tekijät mitä heiltä odotetaan? Ponnistavatko sisältöjen aiheet  strategiasta vai taikahatusta? 
 
Vanheniko sinänsä hyvä sisältöstrategia aikojen ja tilanteiden muutoksissa? Jäikö se pöytälaatikkoon muiden hyvien aikeiden joukkoon? 
 
Jos vastaukset ylläoleviin ovat joo, joo, joo, joo ja joo, menivät rahasi ja näkemäsi vaiva kankkulan kaivoon. Saman olemattoman lopputuloksen olisit saanut vähemmälläkin vaivalla tekemättä yhtään mitään. Saattaa ehkä tulla fiilis, että sisältömarkkinoinnista ei ole mihinkään. 
 
Mutta ennen kuin menetät täysin toivosi, käytä vielä kotva aikaa – saatat yllättyä siitä miten sisältömarkkinoinnin juoksu paranee! 
1. Kirkasta tavoitteet ja mittarit
Sido tavoite liiketoimintaan. Esimerkiksi, että verkkosivujen kautta tulevien liidien määrä kasvaa 30 % seuraavan 12 kk aikana.
 
Valitse helppojen mittareiden (tykkäykset ja näyttökerrat!) oheen sellaisia, jotka mittaavat edistymistä. Näitä ovat orgaanisen liikenteen määrä, istunnon pituus ja sitoutuminen sekä konversioprosentti. 
2. Jalosta sisältösuunnitelma konkreettiseksi, jaa omistajuudet
Vaikka kohderyhmät ja heidän ostopolkunsa olisi määritelty aivan viimeisen päälle, ei niistä ole juurikaan hyötyä jos tiimisi ei tiedä mitä tehdään, milloin tehdään ja kuka tekee mitäkin. 
 
Tässä auttaa nihilistisen tarkka sisältökalenteri, josta löytyvät valitut teemat ja aiheet, niiden julkaisuajankohdat ja se, kuka mistäkin sisällöstä vastaa. Samalla on hyvä miettiä myös työnjakoa – kuka laatii sisällön, kuka sen tarkistaa ja hyväksyy, kuka hoitaa itse julkaisemisen ja kuka seuraa silmä kovana mittareita. Erityisen tärkeää tehtävänjako on silloin, kun hoidat prosessia kokonaan oman talon voimin. Ammattimaisilla kumppaneilla on yleensä omat ja vakiintuneet tekemisen tapansa. 
 
Kannattaa lisäksi muistaa, että kaksi hyvää sisältöä kuussa on parempi kuin neljä huonoa. Määrä ei korvaa laatua. 
3. Varmista, että  sisältö kytkeytyy asiakkaan ostopolkuun
Sisällöllä ei ole itseisarvoa, eikä sitä kannata tehdä vaan tekemisen ilosta. Ellei sisältö pyri johtamaan kohti konversiota tai kauppaa, jää se koko lailla torsoksi.  Ja jos kaikki sisältösi on yleisluontoista ja lämmittelevää, ostopolun ja myyntisuppilon alkupäähän solahtavaa, jää ostopäätöstä tukeva sisältö puuttumaan. 
 
Pidä siis huolta, että ostopolkusi on ajan tasalla ja vastaa todellisuutta. Suunnittele sisältöjä polun jokaiseen vaiheeseen – tietoisuuteen, harkintaan, ostamiseen ja asiakaskokemukseen. 
4. Seuraa ja päivitä strategiaa säännöllisesti
Yksikään strategia ei ole staattinen dokumentti, johon ei kukaan saa koskea. Päin vastoin. Sen on syytä olla ajassa ja tilanteissa elävä työkalu, joka auttaa kohti haluttua tulosta. Ja jos et seuraa tuloksia, et voi tietää mikä toimii ja mikä ei. 
 
Seuraa kuukausittain KPI-raportteja ja pidä avoimen mielen strategiapalaveri vaikka kvartaaleittain. Katso mitä sisältöjä luetaan tai katsotaan, mistä tulee liidejä ja mistä tulee liikennettä. Mieti mitä havaitsemasi tarkoittaa jatkon kannalta – jos huomaat, että jokin ei toimi, on korjaavia liikkeitä on  syytä tehdä nopeasti (vaikka sisältömarkkinointi onkin maratonjuoksua). Päivitä myös ostajapersoonia ja sisällöllisiä teemoja kun huomaat muutoksia markkinassa. 
Sisältöstrategia on tekemistä ohjaava toimintasuunnitelma
Sisältöstrategia ei ole pelkkää suunnittelua tai kauniita dokumentteja – se on suunnitelma, joka ohjaa tekemistä, tukee liiketoimintatavoitteita ja varmistaa, että jokainen julkaistu sisältö vie asiakasta eteenpäin. Kun kirkastat tavoitteet, teet konkreettisen suunnitelman, linkität sisällön ostopolkuun ja seuraat tuloksia säännöllisesti, vältät kalliit mokat ja päädyt sinne minne olet menossa.
 
Tekevätkö sisältösi tekee oikeasti töitä tavoitteesi eteen? Jutellaan strategiastasi ja katsotaan yhdessä, miten voit saada siitä täyden hyödyn. Ota yhteyttä!