Content Assistant on julkisessa beta-vaiheessa oleva älykäs kirjoittamisen työkalu, jolla pystytään luomaan vaikuttavaa sisältöä suoraan HubSpotissa. Sen toiminta perustuu yhdysvaltalaisen tekoälytutkimuskeskus OpenAI:n laajoihin kielimalleihin (tunnetaan myös englanninkielisellä termillä large language models). Content Assistantin avulla voidaan generoida uutta ja kehittää olemassa olevia artikkeleita, blogipäivityksiä tai vaikkapa verkkosivujesi copya vastaamaan paremmin sekä tavoittelemasi yleisön odotuksia että koko ajan vaativamman hakukoneoptimoinnin tarpeita.
Content Assistant suosittelee esimerkiksi blogitekstien aiheita, osuvia avainsanoja tai sujuvasti soljuvia julkaisuiden runkoja. Suosituksien tarkoituksena on, että sisällöstä tulisi sekä informatiivista että helposti luettavaa. HubSpotin Content Assistant on hyödyllinen työkalu sisältömarkkinoinnin parantamiseen ja verkkonäkyvyyden kohentamiseen, sillä oikeilla prompteilla teet sisällöstä myös SEO-ystävällistä.
Content Assistantin avulla voit generoida uusia ideoita, luonnostella ja hahmotella kirjoituksiesi runkoa, prompata uusia kappaleita, laajentaa tekstin tyngistä sekä luoda muunnelmia jo olemassa olevista teksteistä. Hyvästi tyhjän paperin kauhu!
Tekoäly toimii HubSpotin sisällä verkkosivujen, blogikirjoitusten, Knowledge Base-artikkelien, CTA-toimintakehotteiden sekä myynnin ja markkinoinnin sähköpostien luomiseen. Lisäksi sillä voi laatia sosiaalisen median julkaisuja, mikäli olet integroinut käyttämäsi someprofiilit HubSpotiin. Nyrkkisääntö HubSpotin sisällä on, että siellä, missä voit kirjoittaa tekstiä, voit myös käyttää Content Assistantia.
Content Assitant toimii kirjoittaessasi kahdella tavalla. Voit joko käyttää kauttaviivaa /, jolloin assistentti avaa näkyviin valikon, jossa voit valita neljän toiminnallisuuden väliltä:
Toinen tapa Content Assitantia on maalata kirjoitetun tekstin yli, jolloin tekstin viereen ilmestyy pieni salama-ikoni. Ikonia klikkaamalla aukeaa toinen valikko, jonka kautta päästään käsiksi neljään lisäominaisuuteen.
Hienoista ominaisuuksistaan huolimatta on tärkeää muistaa, että Content Assistant on nimensä mukaisesti sisältömarkkinoinnin assistentti ja apuri – viimeisen päätöksen julkaisusta tekee aina ihminen. Tekoälyn luomaa sisältöä ei lähtökohtaisesti kannattaa käyttää sellaisenaan, vaan yhtenä hyvänä välineenä sisältötekijän työkalupakissa. Yrityksesi palveluiden salat ja tuotteiden erikoisuudet tuntee tekoälyn sijaan kuitenkin parhaiten sinä! Arkaluontoisten tietojen, kuten yrityssalaisuuksien tai henkilötietojen, jakamista on syytä välttää AI-työkalujen kanssa.
Content Assistant on tämän blogin laatimisen aikaan vielä julkisessa beta-testausvaiheessa. Työkalun käyttäjä sitoutuu noudattamaan HubSpotin beta-ehtoja sekä OpenAI:n käyttö-, sisältö- ja jakamis- ja julkaisuehtoja. Tuotteen parantamiseksi beta-vaiheessa HubSpot kirjaa ja tallentaa Content Assistantiin tehdyt promptit, niiden tulokset sekä käyttömittarit (usage metrics). Content Assistantin toiminta perustuu OpenAI:n kielimalleihin. Siksi HubSpot jakaa promptit OpenAI:lle ja OpenAI puolestaan tallentaa ne sisällön moderointia varten. Promptien alkuperä on jäljitettävissä alkuperäiseen laatijaan.
Vaikka työkalu on vielä beta-testausvaiheessa, sen avulla voit luoda vaikuttavaa sisältöä, joka vastaa yleisön odotuksia ja hakukoneoptimoinnin tarpeita. Kokeile Content Assistantia ja paranna sisältösi laatua sekä vaikuttavuutta!