Blogi

HubSpotin kontaktiuudistus laskee lisenssihintoja osalla asiakkaista

Kirjoittanut Kimmo Saarinen | 18.11.2020

HubSpot teki hiljattain uudistuksen, mikä mahdollistaa edullisemman lisenssihinnan osalle asiakkaista. Nykyasiakkaille muutos on vapaaehtoinen mutta uusien asiakkuuksien hinnoitteluun muutos vaikuttaa välittömästi.

Samalla hinnoittelumalliin tulee pieniä muutoksia, esimerkiksi lähtötaso kontakteille kasvaa Marketing Prossa tuhannesta kahteen tuhanteen. Lisäksi kontaktimäärien lisäykset (ja hinnan nousut) tapahtuvat suuremmissa erissä, esimerkiksi Marketing Prossa viiden tuhannen kontaktin välein aiemman tuhannen sijaan.

 

Miksi muutos tehdään?

Aiemman hinnoittelumallin mukaan Marketing Hubin hinta on noussut suoraan kontaktimäärien kasvaessa (esimerkiksi jokaisen tuhannen kontaktin ylittyessä). Ongelmana tässä on ollut se, että kaikki kontaktit eivät välttämättä ole samanarvoisia. Esimerkkejä kontakteista, joista ei tulisi maksaa lisää ovat:

  • kontaktit, jotka ovat pelkästään myynnin käsittelyssä
  • passiiviset kontaktit joille ei tällä hetkellä markkinoida
  • sähköpostilistoilta poistuneet (unsubscribes)
  • työpaikkansa vaihtaneet (bounces)

Lisäksi on ollut asiakkaita jotka ovat käyttäneet esimerkiksi pelkästään Sales Hubia, johon kuuluu miljoona kontaktia ilmaiseksi. Tällöin Marketing Hubiin on voinut olla todella kallista koska esimerkiksi Marketing Prossa ilmaisten kontaktien määrä on ollut vain tuhat. Tämä ei ole ollut järkevää asiakkaalle eikä siten myöskään HubSpotille.

Miten marketing ja non-marketing contacts määritellään?

Marketing contacts: Kontaktit joille lähetetään markkinointisähköposteja (marketing emails) ja/tai ovat Ads-työkalun kohderyhmissä mukana

Non-marketing contacts: Kontaktit, jotka eivät ole em. marketing-kontakteja

Kenelle muutos on kannattavin?

Luonnollisesti yritykset, joilla on paljon kontakteja (esim. kymmeniä tuhansia) ja suuri osa kontaktikannasta on non-marketing kontakteja, hyötyvät uudistuksesta eniten.

Entä jos yritän lähettää markkinointisähköpostin non-marketing kontaktille?

HubSpot varoittaa sähköpostilähetyksen yhteydessä että listalla on non-marketing kontakteja. Luonnollisesti näille ei pysty lähettämään ennen kuin kontaktit on merkitty marketing kontakteiksi.

Miten tämän saa käyttöön?

HubSpotissa on työkalu (Eligibility flow), jonka avulla pystyy kartoittamaan helposti marketing ja non-marketing -kontaktien määrän. On kuitenkin suositeltavaa miettiä ja kartoittaa kontaktikantaa myös listatyökalun avulla, jotta saa varmasti mieleisen jaon kontaktien välille. Ja tietysti myös me autamme mielellämme tietokannan kartoittamisessa. 

Kuinka saan vaihdettua kontaktien statuksen tarpeen mukaan?

Kontaktien statuksen pystyy vaihtamaan automaation (workflow) avulla tai manuaalisesti kontaktinäkymässä. Tässä on huomattava että mikäli muuttaa kontaktin marketing kontaktista non-marketing kontaktiksi, muutos tulee voimaan vasta seuraavan kuun (tai sopimuksen uusimisen) jälkeen. Muutos toisinpäin astuu voimaan välittömästi.

Mistä löydän lisätietoja?

Tipauta meiliä (antti@blinkhelsinki.fi) tai buukkaa aika suoraan tästä 👇niin jutellaan lisää!