Hakukoneoptimointi, eli SEO, on murroksessa. Ihmiset odottavat Google-hauiltaan yhä enemmän nopeita, täsmällisiä ja heidän kysymyksiinsä vastaavia tuloksia. Jos hakuja siis edes enää tehdään Googlessa. Vastauksia kysymyksiin haetaan yhä enemmän suoraan tekoälyltä. Tämän muutoksen ytimessä ovat SEO:n lisäksi AEO (Answer Engine Optimization) ja GEO (Generative Engine Optimization).
Hakukoneoptimointi on ollut murroksessa jo vuosia. Käyttäjien odotukset tiedon hakemisesta elävät ja kehittyvät jatkuvasti muuttuvan teknologian mukana. Yhä harvempi haluaa selailla kymmenittäin erilaisia hakutuloksia, vaan vastaukset halutaan nyt nopeasti, tiiviisti ja suoraan kysyttyyn kysymykseen räätälöitynä. Tätä kehitystä ovat vauhdittaneet erilaiset tekoälypohjaiset hakuratkaisut kuten ChatGPT ja Google SGE.
Muuttuvan hakukäyttäytymisen lisäksi, ja juuri sen takia, ovat Googlen algoritmit samaan aikaan kehittyneet yhä käyttäjälähtöisimmiksi. Algoritmit arvioivat sisältöä nyt enemmän sen mukaan, kuinka hyvin se vastaa hakijan kysymykseen. Sisältö ei enää sijoitu ainoastaan avainsanojen tai esimerkiksi hyvien linkityksien perusteella – vaikka näillä yhä on oma roolinsa.
Käyttäjäkokemus, konteksti, asiantuntijuus ja tekninen laatu ovat nyt keskiössä. Miten näiden perässä sitten pysyy?
Käydään ensin läpi pari uutta termiä.
Google SGE (Search Generative Experience) on Googlen uusi hakukäyttöliittymä, joka yhdistää perinteisen google-haun ja tekoälyn tuottamat vastaukset. Olet luultavasti törmännyt tähän jo viime aikoina Googlessa pyöriessäsi.
Google ei enää ainoastaan listaa hakutuloksia tutusti linkkeinä, vaan se myös rakentaa tekoälyn avulla yhteenvedon kysymykseesi useista eri lähteistä. Tavoitteena on nyt esittää mahdollisimman suora vastaus kysymykseen heti hakutulossivun yläosassa.
Kyseessä on siis yhteenveto, eikä yksittäinen hakutulos. Saadut vastaukset eivät ole suoria lainauksia sivustojen sisällöistä, vaan tekoälyn muotoilema tiivistelmä useista eri verkkolähteistä. Perinteinen linkkilista on nyt siirtynyt tämän "AI Overviewn" tai "snapshot-vastauksen" alapuolelle.
Kannattaa huomioida, että kyseessä on aina tekoälyn tekemä tiivistelmä. Vastauksiin ei siis aina voi täysin luottaa. Tiivistelmässä onkin aina mukana teksti: tekoälyn antamat vastaukset voivat sisältää virheitä.
Answer Engine Optimization keskittyy nimensä mukaan vastauksen optimointiin. Eli siihen, että sisältö antaisi parhaan mahdollisen vastauksen käyttäjän kysymykseen. Ei pelkästään Googlen hakutulossivulla, vaan myös hakukoneen "featured snippetissä", ääniohjauksessa tai edellä mainitussa Google SGE:ssä eli tekoälyn yhteenvedossa.
AEO tarkoittaakin sisällön optimointia niin, että erityisesti tekoälypohjaiset vastauskoneet (kuten edellä mainittu Google GSE) pystyvät tunnistamaan, ymmärtämään ja hyödyntämään sisältöäsi vastauksena käyttäjän kysymykseen. Siinä missä perinteinen SEO tähtää näkyvyyteen hakutulossivulla, AEO tähtää siihen, että sisältösi päätyy suoraan vastaukseksi tekoälyn tiivistelmään.
Miten tehdä AEO-optimoitua sisältöä?
AEO-optimoidusta sisällöstä pitää löytyä merkitystä, oikeita asiayhteyksiä ja hyödyllisiä vastauksia. Jos sisältösi on rakennettu niin, että tekoäly voi helposti ymmärtää sen tarkoituksen ja tiivistää sen vastaukseksi, sinulla on mahdollisuus nousta suoraan tiivistelmän kärkeen.
Hyvä AEO-optimointi auttaa myös parantamaan koko sivuston löydettävyyttä ja asiantuntijamielikuvaa. Siksi se on yksi modernin hakukoneoptimoinnin kulmakivistä. On aika siirtyä kirjoittamisesta vastaamiseen.
Jos AEO keskittyy siihen, että sisällöstä tehdään mahdollisimman paljon kysymykseen vastaavaa, GEO:n tarkoitus on tehdä sisällöstä mahdollisimman generoitavaa. Eli sellaista, jota voidaan ottaa mukaan tekoälyn tuottamaan vastaukseen. Tässä optimoidaan nimenomaan sisällön rakennetta ja tiedon esille tuontia.
Generative Engine Optimization keskittyy AEO:n tavoin optimoimaan sisältöä eri hakukoneille, kuten Google SGE:lle, Bing AI:lle tai ChatGPT:lle, jotka rakentavat vastauksia tekoälyn avulla useista eri lähteistä. GEO:n tarkoitus on, että sisältösi päätyy osaksi tekoälyn tuottamaa vastausta.
Miten tehdä GEO-optimoitua sisältöä?
Miksi GEO-optimoinnilla sitten on väliä? Vain sisällöt, jotka ovat helposti "generoitavissa", pääsevät osaksi tekoälyn luomaa näkyvyyttä. GEO kulkee käsi kädessä AEO-optimoinnin kanssa. Kun sisältösi vastaa kysymykseen (AEO) ja tekoäly osaa generoida sen (GEO), olet oikeilla jäljillä.
Nämä kolme lähestymistapaa hakukoneoptimointiin eivät sulje toisiaan pois, päinvastoin. Parhaat tulokset saavutetaan silloin, kun kaikki nämä eri optimoinnit on huomioitu sisällössä.
Optimointi |
Tarkoitus |
Työkalut |
SEO |
Sivuston löydettävyys ja klikkaukset sivustolle |
Avainsanatutkimus, otsikointi, metakuvaukset, linkitykset |
AEO |
Vastausten tarjoaminen suoraan hakutulossivulla |
UKK-sisältö, kysymys-vastaus muoto, esimerkit, luotettavuus |
GEO |
Sisällön käyttäminen tekoälyn tuottamissa vastauksissa |
Selkeä rakenne, lähdeviitteet, datan visualisointi, tekninen optimointi |
Jos näiden yhdistäminen tuntuu hankalalta, keskity tärkeimpään: mihin hakija haluaa vastauksen? Vastaa tähän kysymykseen ja laajenna siitä hakusanojen ja hyvin jäsennellyn sisällön kanssa.
Rakenna sisältö niin, että sekä tekoäly että hakukoneet voivat ymmärtää ja referoida sen. Voit myös rohkeasti kokeilla ja testata uusia sisältöformaatteja. Interaktiiviset elementit, visualisoitu data ja erilaiset tiivistelmät auttavat nostamaan sisältöäsi. Muista myös seurata google-hakujen käyttäytymistä – mitä kysymyksiä ihmiset esittävät, ja vastaako sisältösi niihin oikeasti?
Lyhyesti sanottuna, kyllä. Tekoäly on osa jokaista modernia hakukonetta, halusimme tai emme. Tämän takia SEO:kaan ei ole enää vain taistelua löydettävyydestä. Se on sisältöjen kilpailua luottamuksesta, hyödyllisyydestä ja selkeydestä. Sisältöjä ei klikata enää yhtä paljon ja tämä tulee näkymään yrityksesi verkkosivuliikenteessä. Jos oman sisällön haluaa saavuttavan ihmisiä, sen on saatava jalansijaa myös muualla.
Sisältöä tarvitaan yhtä kipeästi kuin ennenkin. Mutta nyt tekoäly toimii yhä useammin välikätenä käyttäjän ja oikean sisällön välillä. Ja vain ne, jotka panostavat myös AEO-ja GEO-optimointiin, menestyvät tulevaisuuden hakukoneiden algoritmeissä.
Kaipaatko apua SEO-, AEO- ja GEO-optimoinnin yhdistämiseen? Me täällä Blink Helsingillä seuraamme jatkuvasti, miten hakukoneiden ja tekoälyn liitto muovaa sisällöntuotantoa. Jos haluat keskustella lisää hakukone- ja tekoälyoptimoinnista omalle sivustollesi, ota yhteyttä – autamme mielellämme!