Blogi

Briiffi – katoava voimavara vai saavutettava supervoima?

Kirjoittanut Timo Vennonen | 18.11.2025
Presessä läväytetään ruudulle jotain, mikä ei vastaa lainkaan omaa mielikuvaasi. Tai ostettu ja tehty kampanja floppaakin rumasti. 
 
Näitä tilanteita varmasti on itse kunkin ammatilliseen elämään mahtunut yksi jos toinenkin. Pettymys on kaikilla osallisilla suuri ja käsinkosketeltava. Yhteistyösuhde on kuitenkin aiemmin toiminut hyvin. Siksi jokainen on ymmällään, että miten tässä nyt näin kävi? 

Perinteisistä perinteisin työkalu auttaa

Onneksi perinteisistä perinteisin työkalu, briiffi eli toimeksianto luo hyvät edellytykset onnistumiselle. Harmi vaan, että se tuppaa jäämään toisinaan liian pintapuoliseksi tai pahimmassa tapauksessa olemattomaksi. 
 
Tästä pitää olla huolissaan, koska se johtaa ajan ja rahan hukkaan, brändin epäjohdonmukaiseen käyttäytymiseen sekä turhautumiseen molemmilla puolilla pöytää. 
 
Pieni panostus briiffiin ei vie aikaa. Se päinvastoin säästää sitä! Hyvän briiffin perusteella tehty työ nimittäin:
  • Vastaa odotuksia ja tarpeita
  • Vähentää aikaa, työmäärää ja kustannuksia, koska ei tarvitse korjata lennosta
  • Alentaa kaikkien verenpainetta ja estää turhautumisen
  • Varmistaa, että brändi on läsnä johdonmukaisesti
Kaikki tietävät mitä ollaan tekemässä – tämä vähentää väärinkäsityksiä ja nopeuttaa prosessia. Lisäksi tiukka briiffi antaa tilaa luovalle ajattelulle ja ongelmanratkaisulle. 
 
Joskus tosin kuulee väitettävän, että “on kivaa kun ei ole briiffiä, voi tehdä mitä vaan”. Tämä on väärin ajateltu, sillä ilman briiffiä joutuu työtä tekemään kieli keskellä suuta. Kun ei tiedä missä päin maali sijaitsee, on pakko ampua haulikolla, jotta edes joku hauli osuisi sinne päin.
 
Mutta jos ampuma-alue on tarkasti rajattu, voi ottaa käyttöön tarkkuuskiväärin, tähdätä ja osua. Näinä aikoina arveluttava analogia kuvaa tilannetta hyvin. Naseva toimeksianto antaa luovalle ajattelulle tilaa ja mahdollisuuden loistaa. 

Mitä hyvä briiffi sisältää (ja mitä ei)?

One size fits all -pohjaa ei ehkä kannata määritellä, mutta näistä elementeistä toimiva luovan työn toimeksianto yleensä koostuu: 
  • Mitä halutaan saada aikaan ja miksi
  • Millainen kohderyhmä on ja miten tuote/palvelu/tms. vastaa kohderyhmän tarpeisiin 
  • Toivottu äänensävy ja visuaalisuuden reunaehdot
  • Jakelukanavat ja muu mahdollinen konteksti, missä työ näyttäytyy
  • Käytettävissä oleva budjetti ja toivottu aikataulu
Kokonaan pois on syytä jättää kaikki epämääräinen fiilistely ja höttöily  ilman konkretiaa. Sisäisestä jargonista ei ole myöskään iloa, kuten ei siitäkään, että toivotaan jotain “kivaa tai viraalia”.

Briiffaus on saavutettava supervoima

Vaikka briiffi jää joskus torsoksi, ei se ole rakettitiedettä. Varmista, että saat mitä tilaat ja että luovalla tiimilläsi on parhaat mahdolliset eväät toimittaa sitä parastaan. Käytä siis tovi briiffin pohdintaan ja ylläty yhteistyön sujuvuudesta ja tuloksista.
 
Toinen varsin käypä vaihtoehto on, että luomme briiffin yhdessä!