Ohita navigaatio
Teknologiat

Verkkosivujen ja verkkopalvelujen auditointi

Verkkosivujen ja verkkopalvelujen auditointi on tärkeä osa sivuston kehittämistä ja ylläpitoa. Auditoinnilla varmistetaan sivuston toimivuus, turvallisuus, käyttäjäystävällisyys sekä mahdollisimman hyvä hakukonenäkyvyyttä.

  1. Varmista verkkosivun tai verkkopalvelun toimivuus ja käyttäjäystävällisyys

  2. Yksi verkkosivu-uudistuksen ensimmäisiä ja tärkeimpiä vaiheita

  3. Kannattaa tehdä silloin kun verkkosivu tai verkkopalvelu ei enää tuo haluttuja tuloksia

Verkkopalvelun auditoinnissa on kyse yrityksen digitaalisten kohtaamispisteiden (esim. verkkosivut, verkkopalvelut, verkkokaupat, sosiaalinen media, sähköpostiviestintä, mobiilisovellukset) arvioinnista. Tarkoitus on selvittää palvelun tarkoituksenmukaisuus ja kehittämismahdollisuudet – miten näistä saataisiin kaikki hyöty irti.

Mitä verkkosivujen auditointi tarkoittaa?

Verkkosivujen ja verkkopalvelujen auditointi tarkoittaa arviointia ja tarkistamista, yleensä ennen kyseessä olevien palvelujen uudistamista. Auditoinnissa selvitetään ovatko palvelut teknisesti toimivia, turvallisia, käyttäjäystävällisiä ja hakukoneoptimoituja.

Verkkosivujen auditoinnissa tutkitaan muun muassa:

  • Sivuston suunnittelu
  • Sisällöt (tekstit ja visuaalisuus)
  • Tekninen toteutus
  • Käytettävyys
  • Näkyvyys hakukoneissa

Auditointi auttaa tunnistamaan sivuston vahvuudet ja heikkoudet sekä antaa suosituksia niiden korjaamiseksi. Tämä on tärkeä osa verkkosivujen kehittämistä ja ylläpitoa, jonka takia auditointi onkin yksi ensimmäisistä verkkosivu-uudistuksen askelista.

Mitä hyötyä auditoinnista on?

  • Säästä verkkosivu-uudistuksen kuluissa

  • Lisää sivuston tehokkuutta

  • Paranna tietoturvaa

  • Paranna sivuston suorituskykyä

  • Lisää erilaisia myynnin mahdollisuuksia

Milloin verkkopalvelun auditointi kannattaa tehdä?

Mistä tiedät pitäisikö yrityksesi verkkosivuille tai verkkopalvelulle tehdä auditointi? Yleisenä sääntönä voidaan pitää tulevaa muutosta – jos verkkosivu-uudistus on ajankohtainen, niin on myös auditointi. Jos epäilet, ettei verkkopalvelunne ole enää ajan tasalla teknisesti, sisällöllisesti tai myynnillisesti, se kaipaa päivitystä.

Auditointi on syytä tehdä myös silloin kun olet vaihtamassa verkkopalvelun toimittajaa tai yhteistyökumppania, kun harkitset verkkosivualustan vaihtoa tai kun suunnittelet markkinointiautomaation ja modernin markkinointiteknologian hyödyntämistä. Verkkosivujen auditointi voidaan toteuttaa manuaalisesti tai automaattisesti, käyttäen erilaisia auditointityökaluja ja -ohjelmistoja. Auditoinnin tarkkuus ja syvyys riippuvat tarkastelun laajuudesta ja tavoitteista.

Blink_hubspot_kuvitus_1200x900px

Kun verkkosivut eivät enää tuo tuloksia – näin Blink Helsinki auditoi yrityksen verkkopalvelun

Verkkosivujen auditointi voi olla haasteellinen toteuttaa yrityksen sisällä. Joskus metsää ei näe puilta ja verkkosivuston kuntoa taas ei pelkältä etusivulta. Hoidamme pitkällä kokemuksella yritysten verkkosivujen ja verkkopalvelujen auditoinnin joko erillisenä projektina tai osana isompaa verkkosivuprojektia.

Blink Helsingin auditoinnissa on 5 vaihetta:

1. KÄYTETTÄVYYDEN ARVIOINTI
  • Navigaatiorakenne
  • Käyttöliittymän intuitiivisuus

2. SISÄLLÖN ARVIOINTI

  • Hakukoneoptimoinnin taso
  • Sisältörakenne (topic cluster -malli ja hakukoneet)

3. FUNKTIONAALISUUDEN ARVIOINTI

  • Arvioimme kävijädatan pohjalta miten hyvin verkkopalvelu palvelee tarkoitustaan: löytävätkö kävijät sinne, minne heidän halutaan löytävän?

4. TEKNINEN ARVIOINTI

  • Ylläpitojärjestelmän tarkoituksenmukaisuus (skaalautuvuus, integroitavuus, tietoturva, kehitettävyys)

5. TOIMIALA-BENCHMARK

  • Arvioimme, miten verkkopalvelu toimii kilpailijoihin nähden.
  • Arvioimme, miten hyvin verkkopalvelussa hyödynnetään nykyteknologian mahdollisuuksia.

Auditoinnin lopputuloksena on arvokas dokumentaatio arvioista, havannoista, korjauslistoista ja kehitysehdotuksista, jonka pohjalta uutta verkkosivustoa tai verkkopalvelua on helppo lähteä rakentamaan tai päivittämään.

Katso myös

  • Growth-Driven Design

    Growth-Driven Design

    Growth-Driven Design -malli tarjoaa mahdollisuuden kehittää sivustoa jatkuvasti käyttäjien tarpeiden mukaan.
  • HubSpot-sivustot

    HubSpot-sivustot

    HubSpot CMS on monipuolinen ja käyttäjäystävällinen verkkosivualusta. Sen avulla voit jatkuvasti parantaa kävijöiden asiakaskokemusta ja liidikonversiota.
  • Verkkosivuprojektit

    Verkkosivuprojektit

    Oikeanlainen verkkosivu tukee yrityksen brändiä, kerryttää enemmän liidejä ja parantaa löydettävyyttä hakukoneissa. 
  • Markkinoinnin automaatiot

    Markkinoinnin automaatiot

    Hyödynnä markkinoinnin automaatiota yrityksen myynnin tehostamisessa ja saat kaiken hyödyn irti ostopolun jokaisessa vaiheessa.
Tarve auditoinnille?

Ota yhteyttä tai varaa aika kalenteristani!

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi 050 348 0347