TAKTIIKKA

MYYNNIN PELIKIRJA

Myynnin pelikirja toteutetaan osana ostajapersoonien ja ostopolun määrittämistä. Tällöin tunnistetaan myynnin mahdollisuudet luoda arvoa prospekteille, liideille ja asiakkaille ostamisen eri vaiheissa.

 

 

 

Mitä sinä hyödyt myynnin pelikirjasta

  • Saat asiakasnäkökulmasta käsin rakennetun ohjeistuksen myynnille
  • Myyntitiimi saa yhtenäisen ohjeistuksen siitä, kuinka asiakasta voidaan palvella ja ostamista helpottaa
  • Myynnin käytännön tekeminen linkittyy saumattomasti markkinoinnin toimenpiteisiin ja viesteihin

 

 

Milloin myynnin pelikirja on ajankohtainen

  • Kun organisaatioon tulee uusi myyjä
  • Kun myynnin rakennetta tai myyntitapaa kehitetään
  • Kun myynnin toimintoja halutaan kehittää asiakaslähtöisempään suuntaan
  • Kun myyjien halutaan toimivan yhdenmukaisemmin
  • Kun myyjien parhaat käytännöt halutaan jakaa koko myynnin hyödynnettäväksi

 

 

Mitä myynnin pelikirja pitää sisällään?

 

Myynnin pelikirja luodaan ostopolkumäärityksen myötä tunnistettujen kohtaamisten pohjalta.

Workshop- ja suunnittelutyöskentelyssä tunnistetaan yhdessä myynnin kanssa mahdollisuudet luoda arvoa asiakkaille ostamisen ja asiakkuuden eri vaiheissa (prospekti / liidi / kvalifioitu liidi / asiakas / lojaali asiakas), ja kuvata ne konkreettiset asiat ja toimenpiteet, jotka myyjän tulee tehdä auttaakseen asiakasta.

Workshopissa mallinnetaan nykyiset myynnin prosessit ja tarvittavat muutokset (säilytettävät, poistettavat ja luotavat toimenpiteet) asiakaslähtöisen prosessin kehittämiseksi. Samalla määritetään ne konkreettiset toimenpiteet, joita myyjältä odotetaan, palvelutasositoumus (ml. vasteajat toimenpiteille) sekä seurantamalli (tunnusluvut, mittarointi, seuranta).

Prosessi kiteytetään pelikirjaksi, jossa kerrotaan:

  • Mitä myyjän tulee tietää (visio suunnasta)
  • Mitä myyjän tulee tehdä (konkreettiset toimenpiteet ja metriikka)
  • Miten myyjän tulee viestiä (brändi ja tonaliteetti)



Myynnin pelikirjan pohjalta voidaan toteuttaa opetusvideo ja siihen liittyvä monivalintatesti. Näin myynnin johto voi varmistaa, että halutut asiat tulevat ymmärretyksi ennen kuin myyjällä on “lupa palvella”.

 

Asiakasymmärrystä voidaan rikastaa kvalitatiivisten ja kvantitatiivisten tutkimusten avulla:

ASIAKASYMMÄRRYKSEN RIKASTAMINEN ►

 

Tutustu myös ostopersoonien ja ostopolkujen määrittelyyn:

OSTAJAPERSOONIEN MÄÄRITYS ►

OSTOPOLUN MÄÄRITYS ►


 

MITEN PÄÄSET ALKUUN?

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI TÄSTÄ►

Palaamme asiaan viimeistään seuraavana arkipäivänä.

 

 


KATSO MYÖS:

REFERENSSI
SOKOS HOTELS - MYYNTIPROSESSIN PALVELUMUOTOILU

Sokos Hotellien S-Cardin myynti sai kaivattua lisävauhtia, kun asiakasetukortin myyntiprosessi muotoiltiin uudestaan.

LUE LISÄÄ►
REFERENSSI
BLC - IDENTITEETTI, MARKKINOINNIN KONSEPTI JA PALVELUMUOTOILU

Blue Lake Communications on nopeasti kasvanut, moderni turva- ja tietotekniikan palveluita tarjoava konserni. Kasvun ja laajenevan tarjoaman myötä BLC:n brändi ja tapa kommunikoida kaipasivat kirkastusta.

LUE LISÄÄ►
BLOGI
WESTPRO UUDISTI MYYNTI- JA MARKKINOINTIMALLINSA

Espoolainen rakennusliike Westpro halusi kehittää tapaansa myydä ja markkinoida. Kumppaniksi Westpro valitsi Blink Helsingin.

LUE LISÄÄ►

 TAKAISIN PALVELUT-SIVULLE