Ohita navigaatio
Kasvustrategiat ja kasvumarkkinointi

Inbound-markkinoinnin palvelut yrityksille

Kasvustrategiat_ja_kasvumarkkinointi alasivu

Inbound-markkinoinnin tavoite on auttaa asiakkaita. Se on kestävää markkinointia, jossa asiakas hakeutuu itse vuorovaikutukseen yrityksen kanssa. Kun inbound-markkinointi on suunniteltu hyvin, se tarjoaa asiakkaille relevantteja ideoita ja tietoa – juuri silloin, kun he sitä hakevat ja tarvitsevat.

Inbound-markkinoinnin perusteet

  1. Tarjoa asiakkaille sisältöä – silloin, kun he sitä hakevat ja tarvitsevat

  2. Markkinoi oikein jokaisessa ostopolun vaiheessa

  3. Markkinointia joka skaalautuu yrityksesi mukaan

Inbound-markkinoinnin avulla rakennat yrityksellesi dataohjautuvan markkinointimallin, joka tuo potentiaalisia asiakkaita sivustollesi, konvertoi kävijäliikenteestä liidejä, hoivaa liidit myyntivalmiiksi ja diilit edelleen lojaaleiksi asiakkuuksiksi. Tämä kaikki tapahtuu asiakkaan ehdoilla ja hänen intressejään palvellen.

Mitä on inbound-markkinointi?

Inbound-markkinointi perustuu asiakkaan ostopolun seuraamiseen ja sen eri vaiheiden hyödyntämiseen. Asiakkaan ostopolku ei aina kulje suoraan, ja parhaimmassa tapauksessa se onkin kehä joka toistaa itseään.

Inbound-markkinointia voidaan hyödyntää jokaisessa ostopolun vaiheessa:

  1. Tietoisuusvaihe
  2. Kartoitus- ja vertailuvaihe
  3. Osto- ja asiakaskokemusvaihe

Meidän tehtävämme inbound-markkinoinnin avulla on ensin houkutella oikeat ostajapersoonat markkinoinnin pariin tietoisuusvaiheessa, ja sen jälkeen konvertoida prospektit liideiksi kartoitus- ja vertailuvaiheessa. Kun liidit on saatu kiinni, markkinoinnin täytyy pystyä lämmittämään ja hoivaamaan liidit myyntivalmiiksi. Lopuksi kun kauppa on syntynyt, markkinoinnin pitää onnistua rakentamaan palkitsevia, ilahduttavia ja erottuvia asiakaskokemuksia, sekä tätä kautta asiakaslojaliteettia.

ostopolku_small

Kasva asiakkaita auttamalla

Hyvin suunniteltu inbound-markkinointi tarjoaa asiakkaille relevantteja ideoita ja tietoa – juuri silloin, kun he sitä hakevat ja tarvitsevat. Yrityksen inbound-markkinointi on kestävä ja moderni tapa tehdä hyvin kohdistettua, tehokasta ja mitattavaa markkinointia verkossa.

Mitä hyötyä inbound-markkinoinnista on?

  • Brändin tunnettavuuden kasvu
  • Enemmän konversioita
  • Konkreettisesti mitattavissa oleva analytiikka ja ROI
  • Kustannustehokkaampi markkinointi
  • Parempi asiakastyytyväisyys

Inbound-markkinointi sopii parhaiten niille yrityksille, joiden tuotteiden ja palveluiden ostoprosessi on monivaiheinen ja kestoltaan pitkä. Parhaat tulokset saat, kun kytket inbound-markkinoinnin ja outbound-markkinoinnin keinot yhdessä toimivaksi kokonaisuudeksi.

Tärkeimmät inbound-työkalut

Markkinoinnin inbound-strategia perustuu yrityksen tärkeimpien ostajapersoonien tunnistamiseen sekä näiden motiivien, intressien ja ostoprosessien ymmärtämiseen. Näin voidaan suunnitella ja tuottaa ostajapersoonille kohdistettua sisältöä joka löydetään ja josta kiinnostutaan.

Tehokas ja menestyvä inbound-markkinointi on kovaa työtä – se vaatii suunnittelua ja pitkäjänteistä sisältötyötä, sekä runsaasti kekseliäisyyttä ja luovuutta. Näiden yhdistelmällä pystyt vastaamaan asiakkaan haasteisiin ja odotuksiin erottuvalla ja puhuttelevalla tavalla.

Inbound-markkinoinnin eri työkaluja voi käyttää kaikissa eri ostopolun vaiheissa. Tässä kuitenkin pari esimerkkiä tärkeistä sisältö- ja markkinointityökaluista joita hyödynnämme inbound-markkinoinnin valloittamisessa:

Tietoisuusvaihe

inbound-markkinointi_tietoisuusvaihe_kuvituskuva

Kartoitus- ja vertailuvaihe

  • Vahvat toimintakehotukset (CTA:t)
  • Laskeutumissivut
  • Lomakkeet
  • Kontaktien keruu ja segmentointi
  • Chatbotit
kuvitus_inboundvertailu

Osto- ja asiakaskokemusvaihe

inbound-markkinointi_ostovaihe_kuvituskuva

Mitä inbound-markkinointi maksaa?

Kuinka paljon inbound-markkinointi sitten maksaa? Usein inbound-markkinointi mielletään outbound-markkinointia edullisemmaksi, sillä esimerkiksi mainoskulut pysyvät helposti pienempinä kun suurin osa mainoskanavista on omistettua mediaa. Inbound-markkinoinnissa kulut muodostuvatkin ensisijassa sisällön suunnittelu- ja tuotantokuluista, sekä esimerkiksi hakukoneoptimoinnin ja digitaalisen mainonnan kustannuksista.

Koska inbound-markkinointia voidaan tehdä skaalautuvasti, on se helppo aloittaa myös pienemmällä budjetilla. Tarvitsetko enemmän liikennettä sivustolle tai apua liidien keruuseen? Entä liidien hoivaamiseen tai crm-järjestelmän kehittämiseen? Inbound-markkinoinnin toteutustavat, ja näiden hinnat, räätälöidään erikseen jokaisen asiakkaan tarpeiden mukaan. Lue lisää Blinkin ilmaisesta sisältömarkkinointioppaasta!

Lataa ilmainen opas

Panosta inbound-markkinointiin HubSpotin avulla

Kestävän inbound-markkinoinnin toteuttaminen edellyttää usein myös älykkään teknologian kuten HubSpotin hyödyntämistä. HubSpot mahdollistaa helppokäyttöiset verkkosivut, personoidut sisällöt ja erityisen tehokkaan liidien keräämisen. Sen avulla yhdistät asiakkaan kokemukset ja inbound-markkinoinnin sujuvasti eteneväksi ostopoluksi ja keräät samalla yksityiskohtaista tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä ja mielenkiinnon kohteista.

Katso myös muut kasvumarkkinoinnin palvelut!

  • Avainmittaristo ja avainanalytiikka

    Avainmittaristo ja avainanalytiikka

    Oikein valittujen mittareiden avulla yritys voi seurata markkinoinnin tehokkuutta ja tehdä tarvittavia muutoksia.

  • Inbound-markkinointi

    Inbound-markkinointi

    Inbound-markkinoinnin avulla rakennat yrityksellesi dataohjautuvan markkinointimallin, joka tuo potentiaalisia asiakkaita sivustollesi, konvertoi kävijäliikenteestä liidejä, hoivaa liidit myyntivalmiiksi ja diilit edelleen lojaaleiksi asiakkuuksiksi.

  • Ostajapersoonien määritys

    Ostajapersoonien määritys

    Ostajapersoonien määrityksen avulla tunnet asiakkaasi paremmin, tiedät kenelle markkinoit ja miksi, vaikutat kohdeyleisöösi ja luot konkreettista myyntiä.

  • Ostopolkujen määritys

    Ostopolkujen määritys

    Ostopolkujen määrittely auttaa yritystä ymmärtämään miten asiakkaat kulkevat ostoprosessin alusta loppuun.

  • Sisältöstrategia

    Sisältöstrategia

    Markkinoinnin sisältöstrategia on suunnitelma siitä miten yritys luo, julkaisee ja jakaa sisältöä.

Kaipaatko maustetta markkinointiin?

Ota yhteyttä tai varaa aika kalenteristani

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi 050 348 0347