
Lauraa, Blinkin uusinta suunnittelijaa, kiinnostaa tarina missä muodossa tahansa. Myös siviilielämässään hän tunnustaa olevansa tarinoiden vietävissä.
– Ahmin dokkareita, podcasteja ja keskusteluohjelmia. Mutta parasta on, kun pääsen suunnittelemaan tarinoita ja sisältöjä yhdessä työkavereiden kanssa. Sisältösuunnittelijana koen tekeväni juuri sitä työtä mitä haluankin tehdä, Laura kertoo.
Edellisessä työpaikassaan Laura kantoi vastuuta asiakkaille tarjottavasta tekstisuunnittelusta kokonaisuudessaan, mutta Blinkissä hän liittyy osaksi isompaa suunnittelijayhteisöä.
– Mahtavaa, että on ympärillä on samaa työtä tekeviä kollegoita, joiden kanssa voi vaihtaa ajatuksia kirjoittamistyöhön liittyen.
Lauran mielestä sisältösuunnittelijan tärkeimpiä ominaisuuksia on kiinnostus ja uteliaisuus mitä erilaisimpia asioita kohtaan. Hän puhuu toimittajamaisen työtavan puolesta.
– Asiakkaan kuuntelu on kaiken A ja O, vain siten voi löytää punaisen langan ja saada asiakkaan ajatukset ja tavoitteet näkyville lopputulokseen.
Oivallukset eivät katso kelloa
Älynväläysten kirkkaat lamput saattavat väikkyä outoinakin vuorokaudenaikoina, sillä Lauran mukaan oivallukset eivät katso kellonaikaa.
– Pää toimii ympäri vuorokauden, koska ajattelu ei ole sidottu työaikaan. Saatan työstää sisältöjä kellon ympäri.
Useimmiten Lauran flow-tila syntyy kuitenkin aikaisin aamulla, jolloin on energiataso korkealla.
– Aamun tunteina on usein ihana rauha ja etätyö mahdollistaa aikaiset aamun aloitukset.
Markkinointi alati läsnä arjessa
Digitalisaation myötä on markkinointi läsnä arjessa saumattomasti.
– Valtavasta sisältöjen tulvasta on pystyttävä erottautumaan ja olemaan sekä hyödyllinen että kiinnostava. Minusta hyvään suunnitteluun vaaditaan käsillä olevan aiheen syvällistä ymmärrystä, pintapuolisuus näkyy vastaanottajalle.
Kannuksia Laura Alho on kerännyt suunnittelijan töistä markkinointitoimistosta sekä vähittäiskaupassa ja vakuutusalalla. Työssä kouliintumisen ohella hän on saanut lisäoppia suorittamistaan tutkinnoista.
– Olen markkinoinnin tradenomi, lisäksi olen suorittanut Markkinointi-Instituutissa sekä tiedottamisen että tekstisuunnittelun tutkinnot.
Tulevaisuudelta Laura odottaa paljon mielenkiintoisia tehtäviä.
– Toivon pääseväni hyödyntämään osaamistani, mutta oppimaan myös uutta. Erityisesti videoiden suunnittelu ja tuotanto kiinnostaa, Laura vinkkaa.

Timo hallitsee markkinoinnin ja viestinnän strategisen suunnittelun ideoinnista toteutukseen saakka.