
Useimmille yrityksille verkkosivusto on tärkein tekijä uusien asiakkaiden tavoittamisessa. Hyvä verkkosivusto yhdistää tärkeimpiä kohderyhmiä palvelevan ja aktivoivan sisällön sekä teknisen turvallisuuden ja toimivuuden. Mutta ennen kaikkea sivustolla on keskeinen rooli ensivaikutelman luomisessa, jonka potentiaalinen asiakas brändistä saa.
Houkutteleva ja hyvin toimiva verkkopalvelu on tätä päivää, mutta hyväkään sisältö ei kävijää ilahduta, jos se ei löydy helposti, latautuu hitaasti tai on muulla tavalla hankala käyttää. Sivuston hyvällä suunnittelulla on siis valtava merkitys monestakin syystä.
Jotta et menettäisi arvokkaita liidejä, listasimme yhdeksän asiaa, jotka kävijä ehdottomasti haluaa nähdä yrityksesi verkkosivuilla.
1. Yhteystiedot
Yhteystiedot ovat yksi tärkeimmistä, ellei jopa tärkein asia, jonka kävijä haluaa sivuilta löytää. Ne eivät ole vain pakollinen paha, jonka voi piilottaa sivuilla mahdollisimman huomaamattomaan paikkaan. Muista, että ihminen harvoin jaksaa käyttää aikaansa piiloleikkeihin, joten lisää yhteystiedot helposti löydettävään paikkaan. Jos haluat palvella kävijää entistä paremmin, upota "Ota yhteyttä" -lomake jokaisen pääotsikon alta aukeavaan sivuun.
2. Blogisisällöt
Kaikki verkosta hyvin löydettävät sivut edellyttävät laadukasta sisältöä, ei vain hakukoneoptimoinnin, vaan myös palveluiden ja tuotteiden myynnin kannalta. Juuri näihin tarpeisiin blogi on yksi tehokkaimmista tavoista luoda yrityksen tarjoamiin palveluihin liittyvää korkeatasoista sisältöä. Tee blogista sivustolle oma osionsa ja sijoita se näkyvälle paikalle ylävalikkoon. Näin sen löytävät helposti sekä hakukoneet että lukijat.
3. Tietoja meistä -sivu
Yrityksen tarinan avaaminen ja jakaminen sivuilla on merkittävä tapa lisätä luottamusta potentiaalista asiakasta kohtaan. Ihmiset toden totta välittävät siitä, kenen kanssa he työskentelevät tai kenen tuotteita ostavat. Kerro ihmisille tekstin, kuvien tai videon muodossa kuka olet, miksi työsi on tärkeää ja kuinka voit heitä parhaiten palvella.
4. Ohjaus sosiaalisen median kanaviin
Kun potentiaalisen asiakkaan saa ensin vierailemaan sivustolla, ohjaa kävijä seuraavaksi tutustumaan yrityksen sosiaalisen median kanaviin. Lisää sivustolle näkyvät kuvakkeet vain niistä somekanavista, joita päivität useasti ja joissa olet läsnä.
5. Asiakkaiden suosittelut
Suosittelut ovat mahtava tapa nopeuttaa potentiaalisen asiakkaan päätöksentekoa. Jo tyytyväisten asiakkaiden suosittelujen lisääminen sivuille voi auttaa rakentamaan luottamusta tehokkaasti myös uusien asiakkaiden suuntaan.
6. Maantieteellinen sijainti
Monet meistä etsivät Googlen kautta tietoa paikallisista yrityksistä, joten maantieteelliset tiedot ovat erittäin tärkeitä paikallisen hakukoneoptimoinnin kannalta. Lisäämällä sijaintisi sivun otsikoihin, metatietoihin sekä verkkosivuilla näkyviin teksteihin helpotat sivuston löydettävyyttä. Yrityksen fyysisen sijainnin ilmoittaminen verkkosivuilla lisää myös luottamusta yrityksen toimintaa kohtaan.
7. Chatbot
Chatbotilla et voi korvata oikeiden ihmisten tarjoamaa asiakaspalvelua. Nykyään ne ovat kuitenkin hyvä vaihtoehto heille, jotka eivät halua olla yhteydessä meilitse tai soittamalla, mutta saattavat kaivata nopeasti vastauksia tiettyihin palveluita koskeviin kysymyksiin. Harkitse siis chatbotin asentamista verkkosivuille. Voit tarjota kävijöille helpon tavan olla yhteydessä yritykseen.
8. Materiaalia kulisseista
Asiakkaat haluavat tietää heitä kiinnostavasta yrityksestä kaiken mahdollisen. “Behind the scenes” -materiaali henkilökunnasta tai työympäristöstä on mainio tapa sammuttaa kuluttajien tiedonjano.
Jos yrityksesi tarjoaa palvelua, jota on mahdoton kuvata, kokeile lisätä luottamusta potentiaalisiin asiakkaisiin videoilla, joilla avaat palvelua omin sanoin.
9. Uutiskirjeen tilaus
Sähköpostimarkkinoinnin teho on nyt parempi kuin koskaan aiemmin, joten tarjoa kävijöille mahdollisuus pysyä ajan tasalla yrityksen ajankohtaisista asioista. Tee uutiskirjeen tilaamisesta sujuvaa ja helppoa asettamalla tilauslomake selkeästi näkyvälle paikalle.

Sisältöjen suunnittelun ja sosiaalisen median asiantuntija, joka vie brändien sosiaalista mediaa kunnianhimoisesti uusille tasoille laadukasta sisältöä puolustaen.