Blogi

Markkinointibudjetti 2021 – näin tarkistat sen laadun

inbound-markkinointi myynti ja markkinointi dataohjautuva markkinointi

Terhi Bergius

Perustuuko yrityksesi markkinointibudjetti tosiasioihin, konkreettisiin tavoitteisiin ja harkittuun kohdistamiseen? Miten se joustaa muuttuvissa tilanteissa?

Markkinointibudjetti 2021

Markkinoinnin budjetti vuodelle 2021 on jo taputeltu valmiiksi, eikö vain? Tee budjetillesi vielä laatutarkistus ja voit valmistautua hyvällä omallatunnolla sekä toteuttamaan että säätämään suunnitelmaasi tarpeen mukaan. Ovathan nämä neljä asiaa kunnossa?  

 

1. Vuoden 2020 markkinoinnin analyysi

Kopioitko markkinointibudjettisi vuoden 2020 budjetista?

Se voi toimia, jos kaikki onnistui tänä vuonna täydellisesti. Jos paremminkin olisi voinut mennä, vuoden mittaan tulleet onnistumiset ja epäonnistumiset kannattaa dokumentoida ja analysoida ennen uusien tavoitteiden ja toimenpiteiden vahvistamista.

  • Onnistumiset – miten voit hyödyntää toimivia ratkaisuja ensi vuonna?
  • Epäonnistumiset – mitä kannattaa tehdä toisin?
  • Kehityksen suunta ja nopeus – mitkä asiat (esimerkiksi ostokäyttäytyminen) muuttuvat ja miten ne vaikuttavat tuleviin suunnitelmiin?

Kyseessä on eräänlainen markkinoinnin tilinpäätös, jonka avulla näet missä mato makasi ja mitä se maksoi. Sen avulla voit välttää tuloksia tuottamattomien markkinointi-investointien toistamisen.

Jos mittarit ja analytiikkamalli ovat vielä to do -listalla, tutustu aiheeseen >>

 

2. Markkinoinnin tavoitteet ja mittarit

Näkyvätkö yrityksesi markkinoinnilla tavoittelemat asiat suunnitelmassasi ja budjettisi painotuksissa?

Niihin kuuluvat myynnin kanssa sovitut numeeriset tavoitteet, joilla voit sekä perustella markkinointi-investointisi että todentaa saavutetut tulokset.

Miten markkinointibudjettisi jakautuu seuraavien tavoitteiden kesken:

  • Kannattavuuden kasvattaminen
  • Uusien asiakkuuksien hankkiminen
  • Brändin vahvistaminen
  • Asiakasuskollisuuden lisääminen

Konkreettiset tavoitteet, mittarit ja toteutussuunnitelma auttavat keskittämään markkinoinnin budjetin ja muut resurssit niihin toimenpiteisiin, joilla halutut tulokset on mahdollista saavuttaa. Selkeää suunnitelmaa on myös helppo viilata vuoden aikana parempaan asentoon, kun käytössä on faktaa siitä mitkä toimenpiteet tuottavat parhaat tulokset.

Jos kaipaat apua markkinoinnin painopisteiden määrittelyyn, lue lisää >>

 

3. Markkinoinnin kohdistaminen

Otitko markkinointisuunnitelmassa ja -budjetissa huomioon kaikki ostopolun vaiheet ja määrittelit niille mitattavat tavoitteet?

  • Tietoisuus – mm. brändin ja arvolupauksen tarkoituksenmukaisuus, orgaaninen löydettävyys (verkkosivujen optimoitu sisältö, blogit) ja kohdennettu mainonta (esim. hakukone- ja sosiaalisen median mainonta)
  • Kartoitus ja vertailu – mm. asiakastarinat, oppaat, webinaarit, uutiskirje, sosiaalisen median sisällöt
  • Ostaminen – chat, asiantuntijan vinkit, tuotekuvaukset ja -vertailut, sosiaalinen myynti
  • Asiakaskokemus – asiakastutkimus, jälkimarkkinointi, yhteisöllisyys


Tavoitteet ja kohdeyleisöt ratkaisevat, mihin markkinoinnin keinoihin yrityksesi kannattaa panostaa. Kohdeyleisöjen tarpeisiin pureutuvien ostajapersoonien sekä ostopoluilla tarvittavien kohtaamispisteiden määrittely ovat suunnittelun perusta. Niitä hyödyntäen voit toteuttaa asiakaslähtöisen inbound-markkinoinnin periaatteita: tarjota kohderyhmälle relevanttia sisältöä ostopolulla etenemisen kannalta oikeaan aikaan ja oikeissa kanavissa.

Tutustu ostajapersoonien ja ostopolkujen määrittelyyn >>

 

4. Markkinointitulosten analysointi ja optimointi

Varasitko markkinointibudjetissasi resursseja tulosten seurantaan ja korjaaviin toimenpiteisiin?

Avainasemassa ovat nykyaikaiset markkinointi- ja raportointityökalut, jotka mahdollistavat tehokkaan seurannan. Näin sinulle jää tulosten koostamisen sijaan aikaa niiden analysointiin ja toimenpiteiden optimointiin.

  • Työkalut tulosten seurantaan
  • Tulosten säännöllinen analysointi
  • Korjaavat toimenpiteet


Konkreettiset mittarit ja niiden jatkuva seuraaminen mahdollistavat korjausliikkeet, jotka ohjaavat markkinoinnin toimenpiteitä ja budjetin käyttöä kannattavampaan suuntaan. Numeroista kannattaa inspiroitua, sillä ilman niiden avulla tehtyjä johtopäätöksiä mahdolliset suunnanmuutokset eivät perustu faktoihin.

Markkinoinnin tulokset syntyvät usein pienellä viiveellä. Siksi seurannassa tarvitaan myös pitkäjänteisyyttä ja oletusten testaamista. Toisaalta digitaalinen markkinointi mahdollistaa nopeat muutokset ja korjausliikkeet.

Ota yhteyttä Anttiin, kun kaipaat apua markkinointisuunnitelmasi hiomiseen:

 

 
Author avatar
Terhi Bergius

Terhi ideoi ja kirjoittaa sisältöjä, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että heidän kohderyhmilleen. Hän on kokenut inbound-markkinoija, joka ei pelkää tarttua haastavaankaan aiheeseen.

Katso myös

lastensuojelutyö

Tuemme lastensuojelutyötä

Antti Tolonen Minuutti luettavaa
Lue
Mitä markkinointi voi oppia koronasta

Mitä markkinointi voi oppia koronasta?

Timo Vennonen 2 minuuttia luettavaa
Lue
Logotrendit 2021

Logosuunnittelun trendejä vuonna 2021

Allu Laitila 8 minuuttia luettavaa
Lue
laskuri_inbound
LISÄÄ VERKKOSIVUKÄVIJÖITÄ VAI LIIDEJÄ?

Laske, miten panostukset verkkosivujen liikenteen kasvuun tai uusien liidien hankintaan voivat vaikuttaa myynnin kasvuun.

AVAA LASKURI

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN.
OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Antti Tolonen antti@blinkhelsinki.fi puh. +358 207792100

OTA YHTEYTTÄ VARAA AIKA
Google maps image