BLOGI

Arki ja elämä itsessään inspiroi luovuuteen

Haastattelussa uunituore blinkiläinen, AD Pekka Rouhiainen.

Virpi Nummela | 3.12.2019 | 3 minuuttia luettavaa

Pekka Rouhiainen on pitkän linjan Art Director, konseptisuunnittelija ja visualisti. Pekka on tehnyt töitä mm. Aurinkomatkoille, FIMille, HK:lle, Keskolle, Pelastakaa Lapset ry:lle, Pfizerille (Viagra) sekä Samsungille ja saanut tunnustusta esimerkiksi Vuoden Huipuissa, Epicassa ja AdProfitissa. Pekassa strateginen ymmärrys kohtaa tinkimättömän toteutuksen. Pekka on kouluttanut nuorempia luovia kykyjä ja opettanut graafista suunnittelua Laurean Ammattikorkeakoulussa.

Haastattelu on starttaamassa, mahtava päästä tutustumaan Pekkaan. Pekka on ollut Blinkillä vasta tovin, mutta tuntuu jo kuuluvan vakiokalustoon. Mikäpä mukavampaa kuin saada lahjakas ja leppoisa työkaveri joukkoomme. 

Mikä oli lapsuutesi haaveammatti?

Olen aina asunut veden äärellä ja haaveilin muistaakseni merikapteenin ammatista. Vesi on edelleenkin tärkeä elementti, joka saa mielen rauhoittumaan

Miten päädyit AD:ksi?

Suvussani on luovia ja taiteellisia ihmisiä. Noin parikymppisenä sain ahaa-elämyksen siitä, että taidan itsekin olla luovuuteen taipuvainen. Huomasin, että erityisesti tekstin ja kuvien asetteleminen sujui tuon tuostakin normaalia näppärämmin. Olin opiskellut markkinointia ja oli hyvin luontevaa kouluttautua lisää ja ryhtyä AD:ksi.

Kauanko olet toiminut alalla?

Vuosia on kertynyt yli 25-vuotta. Aika kiitää nopeasti.

Mikä saa luovuutesi kukkimaan? 

Rento asenne ja silmät auki kulkeminen. Olen tarkkaileva luonne ja havainnoin aktiivisesti kaikkea ympärilläni olevaa. Löydän ideoita ja inspiraatiota yhtä hyvin aamuruuhkasta kuin taidenäyttelystä. Arki ja elämä itsessään inspiroi, kun oppii pitämään aistit valppaina ja olemaan aidosti läsnä tilanteissa.   

Inspiraationlähteesi?

Olen seurannut esim. Forsman Bodenfors -mainostoimiston tekemisiä vuosikausia.

Tutkin alan kansainväliset- ja kotimaiset kilpailut. Kaupunki- ja mökkielämä inspiroi. Tytär luennoi säännölliset teinien ajankohtaisimmista vaikuttajista.

Väistämättä luovaa työtä joutuu tekemään myös kiireen siivittämänä. Miten luova työ sujuu aikataulupaineiden alla? Vinkkejä?

Yön yli nukkuminen tepsii ja aamu on minulle parasta aikaa uuden luomisessa. Keskellä työpäivää pitää pystyä välillä irrottautumaan työstä ja vetämään henkeä. Väkinäinen pusertaminen ja paine ei johda hyvään lopputulokseen. Kokemus opettaa paineen hallintaan ja itselleen sopiviin työskentelytapoihin. Asioista kannattaa myös puhua.

Mikä on oudoin tapasi?

Jokaisen suunnittelijan tulisi kuunnella ainakin kerran elämänsä aikana Radio Suomen Kansanradio-ohjelmaa. Kuuntelen sen aina kun sattuu kohdalle.

Milloin viimeksi yllätyit positiivisesti?

Tyttäreni sai erinomaisen arvosanan koulussa ja olin siitä todella positiivisesti yllättynyt. 

Olet Blinkillä kohtuullisen uusi työntekijä. Mitkä ovat ensi fiilikset uudesta duunista?

Olen aloittanut urani pienessä kahden hengen firmassa sekä työskennellyt yli sadan työntekijän firmassa. Blink on mukavan kokoinen ja kotoisa yritys. Olen viihtynyt täällä oikein mainiosti. Firman tapa yhdistää luovuus ja analyyttisyys on todella kiinnostavaa. 

On vuosi 2040, missä olet ja mitä teet?

Seilaan Saimaalla seesteisin mielin.

Kolme asiaa, mikä on joulussa parasta?

Lumi, rauha, kinkku.

Jouluterveiset lukijoille

Kehoitan hakeutumaan lumen äärelle. Pimeän syksyn jälkeen lumi tuo Jouluun kuuluvan rauhan ja valon.

Virpi Nummela

Projektipäällikkö, jolla on todellista paloa markkinointi- ja mainosalaa kohtaan. Ajatus "tee asioita tunteella tai älä tee ollenkaan" osuu ja uppoaa.

JAA JULKAISU
 
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS►