Konversio-optimoinnin trendejä 2018


kuvituspohja_blancvo10

Konversio-optimoinnilla tarkoitetaan yksinkertaistetusti optimointia, jolla pyritään saamaan henkilö tekemään toivottu toimenpide tai toimenpiteet sivustolla. Koska digitaalisten kanavien merkitys kasvaa edelleen, tarvitaan jatkuvaa optimointia jolla varmistetaan asiakkaille hyvä käyttökokemus ja toisaalta lisää liidejä ja asiakkaita yritykselle.

Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutoksessa varmaa on vain muutos. Se, mikä toimi loistavasti pari vuotta sitten ei välttämättä enää toimikaan tänä vuonna. Siksi yritysten pitää jatkuvasti testata asioita, analysoida tuloksia ja tehtävä muutoksia tiedon perusteella.

 

1) Tarkastele konversio-optimointia laajasta näkökulmasta

Jotta konversio-optimointi tuottaa kaivattuja tuloksia, on yrityksen koko myyntisuppilo oltava kunnossa. Esimerkiksi B2B-liiketoiminnassa ostoprosessit ovat usein pitkiä, jolloin ei riitä pelkkä mainoksen copyn, napin värin tai laskeutumissivun kuvituksen säätäminen. Nekin ovat toki tärkeitä asioita, mutta merkittäviä tuloksia saavutetaan vasta kun on varmistettu mitä tapahtuu kun kävijä on konvertoitu liidiksi. Meneekö liidi markkinoinnin putkeen, jossa liidiä lämmitetään lisää vai kenties suoraan myynnin käsiteltäväksi? Kun nämä asiat ovat kunnossa, voidaan keskittyä sivuston käyttäjäkokemuksen parantamiseen ja ohjaamaan kävijä toivottuun toimenpiteeseen. Vasta viimeisenä kannattaa optimoida mainonta sellaiseksi, että se houkuttaa oikean liikenteen sivustolle ja asettaa kävijän odotukset oikein.

 

2) Panosta osaamiseen

Kun optimointi yleistyy, siihen liittyviä asioita tekevät henkilöt aina web designereista data scientisteihin. Monenlaisissa tehtävissä työskentelevillä tulee olla ymmärrys ja halu oppia lisää aiheesta. Lisäksi tarvitaan henkilöitä joilla on syvää ymmärrystä datan hankinnasta, käsittelystä ja analysoinnista. Dataosaajien tarve tullee tulevaisuudessa vain kasvamaan. Työkalujen käyttö itsessään alkaa olemaan helppoa, mutta niistä ei saada hyötyä irti mikäli niitä käyttävillä henkilöillä ei ole tarpeeksi osaamista ja ymmärrystä konversio-optimoinnista.

Vaikka tekoäly kehittyy huimaa vauhtia, tarvitaan edelleen ihmisiä optimointiin. Luovat ideat eivät tule roboteilta ja toisaalta vedettävät johtopäätöksetkin tulee ainakin vielä ihmisten tehdä. Yhdistelmä luovuutta ja datan ymmärrystä on onnistumisen avain optimoinnissa.

 

3) Optimoi sivustoa ostosuppilon eri vaiheissa oleville

Parhaimmillaan sivusto pystyy palvelemaan henkilöitä ostoprosessin eri vaiheissa. Teknologian, esimerkiksi HubSpotin avulla sisältöä voidaan räätälöidä erilaiseksi osto- ja palveluprosessin eri vaiheissa oleville. Kun kävijä on ostprosessin alkuvaiheessa, aktivoidaan esimerkiksi sisältöön joka viittaa henkilön haasteeseen. Prosessin loppuvaiheessa olevalle tunnistetulle liidille voidaan taas tarjota sisältöä, joka viittaa jo yrityksen tarjoamaan ratkaisuun ja on näin lähempänä varsinaista ostoa. Relevantti sisältö palvelee paremmin käyttäjää ja tällöin myös kaupanteon mahdollisuus kasvaa.

 

4) Testaa, analysoi, toimi

On lähestulkoon mahdotonta kertoa yleismaailmallisia vinkkejä konversio-optimointiin, koska asiat jotka toimivat tietylle kohderyhmälle eivät välttämättä toimi toiselle ja lisäksi tämäkin muuttuu ajassa. Siksi on järkevämpää edetä testaten erilaisia lähestymisiä ja mitata niiden tehokkuutta. Voidaan tehdä esim. A/B-testejä verkkosivulla jossa jotain tiettyä elementtiä on varioitu. Kun on saatu riittävästi dataa testistä, nähdään kumpi testiversioista on toiminut paremmin kulloisenkin tavoitteen, esimerkiksi liidien hankkimisen suhteen. Haasteena varsinkin pienemmissä yrityksissä ja pienemmillä kävijämäärillä on saada riittävästi dataa, esimerkiksi tuhansia kävijöitä jotta paremman valinta olisi oikea eikä tilastollinen virhe.

 

Lähteet:

https://capturly.com/blog/conversion-rate-optimization-trends-for-2018/

https://www.crazyegg.com/blog/stay-ahead-in-cro/

 




Tilaa uusimmat kirjoitukset sähköpostiisi.


Kommentoi