BLOGI

Inbound-markkinointi on tiimipeliä - miksi aina ei kannata rekrytoida omaa henkilöä?

Inbound-markkinoinnissa tarvitaan moniosaamista, jota ei usein yhdestä henkilöstä löydy. Siksi kannattaa pohtia, miten resursoida tekeminen.

Kimmo Saarinen | 26.4.2017

Jos olet harkitsemassa inbound-markkinoinnin tekijää yritykseesi, kannattaa lukea juttu loppuun. Ja vaikket olisi, kannattaa lukea, jotta ymmärrät paremmin sen resurssitarpeen mitä tarvitaan tuloksellisen inbound-markkinoinnin tekemiseen.

Monesti PK-yrityksissä on henkilö joka vastaa yrityksen markkinoinnista. Tämä henkilö on perinteisesti hoitanut esimerkiksi verkkosivuston päivityksiä, esitteiden tekoa, asiakassähköpostien lähettämistä ja messujen järjestämistä. Yhdeltä henkilöltä nämä tehtävät ovatkin luonnistuneet varsin hyvin.

Ostamisen tapojen siirryttyä yhä vahvemmin verkkoon, on asiakkaita palveltava paremmin siellä missä he ovat. On luotava ostamista tukevaa ja asiakkaita kiinnostavaa sisältöä joka tuo lisää liikennettä sivustolle, luo liidejä sekä hoivaa liidejä lähemmäs ostopäätöstä. Perinteiset keinot ja perinteiset kyvykkyydet eivät välttämättä enää riitä. Tarvitaan moniosaamista, jonka löytäminen yhdestä henkilöstä on erittäin harvinaista (huikkaa meille jos tiedät jonkun!). Alla on tärkeimmät osaamis- ja tehtäväalueet, joita tarvitaan inbound-markkinoinnin tekemiseen.

 

Projektipäällikkö / Markkinointipäällikkö

Riippuen siitä, tehdäänkö markkinointia sisäisesti vai ulkoistetusti, tarvitaan projektijohdollista osaamista: henkilöä, joka pystyy ohjaamaan sisäistä ja ulkoista tekemistä sekä huolehtimaan aikatauluissa pysymisestä. Voi olla perusteltua käyttää tähän tehtävään sisäistä osaamista, koska silloin yritys on itse ohjaksissa ja voi varmistaa, että tekeminen on strategian mukaista. Henkilö toimii myös linkkinä myynnin ja markkinoinin välillä, onhan myynnin ja markkinoinnin hyvä yhteistyö tärkeimpiä asioita onnistumisen kannalta. HubSpotin tekemän tutkimuksen mukaan yritykset, joissa on tiivis yhteistyö myynnin ja markkinoinnin välillä saavuttavat parhaat tulokset.


Strateginen suunnittelija

Avain onnistumiseen on tehdä pohjatyö hyvin, jotta hommaa lähdetään viemään oikeaan suuntaan. Strategisella suunnittelijalla on tärkeä rooli alussa, jossa määritellään tavoitteita, kohderyhmiä, viestinnän kulmaa ja sisältöstrategiaa. Hänen tulee paneutua asiakkaan asiakkaisiin hakemalla tietoa mahdollisuuksien mukaan heiltä itseltään, verkosta, mediasta, tutuilta ja mistä tahansa. Lisäksi myyjäyrityksen sisällä on arvokasta tietoa asiakkaista, mikä pitää kaivaa esiin. Strategisen suunnittelijan tehtävänä on myös kehittää tekemistä datasta saadun ymmärryksen ja kokemuksen avulla. Siten tämän henkilön tulee toimia yhdessä projektipäällikön ja analyytikon kanssa.

Sisältösuunnittelija / Sisällöntuottaja

Inbound-markkinoinnin ytimessä on laadukas, kohdennettu sisällöntuotanto. Sisällöntuottajalla tarkoitetaan tässä yhteydessä erityisesti tekstisisällön tuottajaa, joka pystyy tuottamaan relevanttia tekstiä ostoprosessin eri vaiheisiin. Pelkän sisällöntuotannon lisäksi henkilön pitää ymmärtää, miten sisältöjä lähdetään julkaisemaan ja miten niitä hyödynnetään markkinoinnissa. Esimerkiksi pitää ymmärtää hakukoneoptimoinnin perusteet, miten hyödyntää SoMea ja miten sisältöjä voi hyödyntää liidien "hoivauspoluissa" (lead nurturing). Vaikka sisällöntuotanto olisi systemaattista ja tehokasta, siihen menee ylivoimaisesti eniten aikaa inbound-markkinoinnissa. Tämä henkilö toimii tiiviisti strategisen suunnittelijan, analyytikon ja visuaalisen suunnittelijan kanssa.

Visuaalinen suunnittelija

Vaikka tekstit olisivat timanttisia, eivät ne jaksa kiinnostaa eikä innostaa jos visuaalinen esitystapa on heikko. Tämän vuoksi tarvitaan visuaalista suunnittelijaa esimerkiksi kuvittamaan sisältöjä, taittamaan oppaita ja suunnittelemaan verkkosivujen ilmettä. Sisällöntuottajan ja visuaalisen suunnittelijan tulee toki toimia tiiviisti yhdessä, että asioita viedään samaan suuntaan.

Tekninen suunnittelija

Jotta sisällöt saadaan liveksi ja näyttämään suunnitellun mukaiselta eri laitteilla ja selaimilla, tarvitaan laadukasta teknistä toteutusta. Teknisen suunnittelijan tontille kuuluu esimerkiksi verkkosivu- , laskeutumissivu- ja sähköpostipohjien rakentaminen, mahdollisten integraatioiden toteutus sekä domainasioiden hoitaminen. Hän toimii usein yhdessä visuaalisen suunnittelijan kanssa. 

Analyytikko

Inbound-markkinoinnin kehittämisen kannalta on erittäin tärkeä hyödyntää dataa, jotta tekemistä voidaan kehittää jatkuvasti. Siksi on oltava osaamista, joka hakee relevantin datan, tekee siitä päätelmiä ja ehdottaa miten tekemistä kehittäisi paremmaksi. Lisäksi analyytikon tehtävänä on luoda ja jakaa datasta saatavaa asiakasymmärrystä. Analyytikko toimii erityisesti yhteistyössä strategisen suunnittelijan kanssa.

 

Nämä tehtäväalueet ovat vain esimerkkejä. Yrityksissä, jotka tekevät hyvin laajamittaisesti inbound-markkinointia, tehtäväalueita voi olla paljon enemmän. Tietyt tehtäväalueet voivat olla jaettu tiimeihin, esimerkiksi strategiatiimiin, sisältötiimiin ja teknologiatiimiin.

Sen lisäksi, että henkilöiden pitää osata oma tehtäväalueensa, on osattava käyttää työkalua jolla inbound-markkinointia pyörittää. Tämä onnistuu esimerkiksi HubSpotilla, joka on markkinajohtaja Suomessa.

Jos yllämainittujen osaamisaluiden ostaminen yhden katon alta kiinnostaa, katso täältä tyypillisiä inbound-markkinoinnin palvelupaketteja!

Tutustu palvelupaketteihin!

Kimmo Saarinen

Kimmo on analyyttinen ja tavoitekeskeinen strateginen suunnittelija. Hänen erikoisalaansa ovat inbound-markkinointi, markkinoinnin automaatio sekä tulosten mittaaminen ja analysointi.

JAA JULKAISU
   
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS►