BLOGI

AD:n työssä uteliaisuus ja heittäytymiskyky punnitaan

Kokeneen ja taitavan AD Satu Bredenbergin työssä yhdistyvät rohkeus ja luovuus. Kokeilunhalusta on iloa myös puutarhanhoito- ja liikuntaharrastuksissa.

Terhi Bergius | 3.8.2020 | 3 minuuttia luettavaa

Satun ehtymätön luovuus ja tehokas työskentelytapa ilahduttavat sekä meitä työtovereita että asiakkaita. Tämä haastattelu paljastaa, että hän on myös ajattelija ja kirjoittaja!

 

Miten sinusta tuli AD?

Olen aina tykännyt kirjoittamisesta ja piirtämisestä, joten luonnostaan halusin jatkaa sillä saralla. Nuorena olin useamman vuoden toimitusharjoittelijana ja toimittajana maakuntalehdessä ja opiskelu siinsi edessä. En kuitenkaan nähnyt itseäni yliopisto-opiskelijana vaan ennemminkin luovemmassa opiskelussa joten hain graafiselle puolelle. Käsi- ja taideteollisesta oppilaitoksesta valmistuttuani kävelin sisään ensimmäiseen mainostoimistoon (Viherjuuren mainostoimisto) ja kysyin töitä. Sillä tiellä olen edelleen.

Mitä olet tehnyt ennen Blinkiä?

Johnny Cashia lainaten “I’ve been everywhere, man”. Olen nähnyt alaa hyvin eri puolilta: AD-assistenttina ja AD:nä mainostoimistossa, asiakkaan puolella inhouse-toimistossa, yrittäjänä ja freelancerina. Olen tehnyt myös 2 lasta :).

Piirsit tai suunnittelit jotain kaunista varmaan jo lapsena - vai teitkö jotain ihan muuta?

Piirsin kyllä paljon kaikenlaista, muun muassa pukuja prinsessoille ja myöhemmin jäljittelin Iron Maidenin levynkansia. Koulun äidinkielen tunneilla myös kirjoitin hyytäviä ja kummallisia tarinoita :D.

Mitä ammatteja ajattelit nuorena itsellesi - vai oliko valinta selvä?

Pienenä halusin tietysti balettitanssijaksi. Sittemmin ajattelin jotain luovaa alaa (vaikka opo koulussa kannusti sanoen, että Niihin on niin vaikeeta päästä, unohda) – kuten sisustussuunnittelija. Mainosalan ammatit eivät olleet listalla tai edes kantautuneet korviini.

Mistä ominaisuuksista on hyötyä AD:n työssä?

Rohkeudesta ja tietynlaisesta muovautuvuudesta, uteliaisuudesta, intuitiosta ja kyvystä kyseenalaistaa. Hyvä visuaalinen silmä on kaiketi perusominaisuus.

Mistä saat uusia ideoita?

Mistä vaan! Ideat ei kysy aikaa eikä paikkaa, usein käyskentely aivan jossain muualla kuin tietokoneen ääressä virkistää. Rakastan kirpputoreja ja kirjakauppoja, molemmissa paikoissa mieli virittyy.

Mistä työstäsi olet erityisen ylpeä?

Seniorina on pakko myöntää, että se liittyy vuosituhannen alun sanomalehtimainontaan. Hesarin etusivu oli jotain tavoittelemisen arvoista vielä vuonna nakki ja muusi, samoin valtakunnalliset printtimainoskampanjat.

Kynnenalusesi ovat joskus tummat - mitä se tarkoittaa?

Kun asuu maalla ja on suuri pihapiiri, aika kuluu kesäisin puutarhanhoidossa ja kaikenlaisessa puuhastelussa Aina on joku projekti kesken, tällä hetkellä maakellari. Yritän olla joka päivä vähän vihreämpi: kierrätän, kompostoin, bokashoin ja kasvatan itse puutarhassa satoa. Pieni mehiläistarha tai kanala on myös haaveissa.

Mitä muuta vapaa-aikaasi kuuluu?

Liikuntaa, crossfit uusimpana. Kuntonyrkkeilyä, lenkkeilyä, maantiepyöräilyä, joogaa, koiran kanssa metsissä samoilua. Oon harrastanut kaikkea tai jista tankotanssiin. Syksyisin tärkeää on marjastus ja sienestys. Korona-aikana toimin SPR:n vapaaehtoisena Kaupparingissä ja jonkinlaista vapaaehtoistyötä olisi hienoa tehdä myös jatkossa.

Jos kolme toivomustasi toteutuisi, mitä ne olisivat?

Ei mitään helpompaa olis? Kaikki toiveet liittyisivät varmasti tämän maapallon tilan paranemiseen, luonnon monimuotoisuuden säilymiseen ja ihmisluonnon itsekkyyden vähenemiseen.

Terhi Bergius

Terhi ideoi ja kirjoittaa sisältöjä, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että heidän kohderyhmilleen. Hän on kokenut inbound-markkinoija, joka ei pelkää tarttua haastavaankaan aiheeseen.

JAA JULKAISU
 
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS►